KORTRIJK – Op de Dag van het Familiebedrijf, een jaarlijks terugkerend seminarie event op bijzonder hoog niveau, stelde Jozef Lievens zijn zoveelste boek voor over familiebedrijven. Titel van zijn nieuwste werk: Een sterk eigenaarsteam, troef voor het familiebedrijf. De kernboodschap: eigenaars van familiebedrijven, ongeacht in welke rol ze aantreden, spelen een cruciale rol.
Familiebedrijven: ze zijn een bron van grote welvaart en een inspiratie voor een schat aan bedenkingen. De Kortrijkse jurist en advocaat (Roots Advocaten, voordien aan de slag bij Eubelius) gooit zich al decennia op de intrigerende wereld van de familiebedrijven. Als gedelegeerd bestuurder van het Instituut voor het Familiebedrijf mag hij zich een absolute expert noemen in de materie.
In zijn nieuwste boek gaat hij dieper in op de status en de rol van de eigenaars van familiebedrijven, die nu eens wel en dan weer niet operationeel actief zijn binnen hun bedrijf. Lievens poneert het klaar en duidelijk: hoe hechter het team, hoe meer competitief voordeel dit oplevert voor het familiebedrijf. Hoe dat moet en wat de succesfactoren zijn om een dream team in lijn te brengen, wordt in het boek haarfijn gefileerd.
Volgens Lievens is er in de vakliteratuur al heel veel aandacht uitgegaan naar het management en de raden van bestuur, maar nog (te) weinig voor de rol die eigenaars van familiebedrijven spelen. Soms (meestal) valt het eigenaarschap en het operationeel management gewoon samen en gaat het dus om dezelfde personen. Maar dat is niet altijd het geval. “Familianten’, en dat kunnen er heel veel zijn, kunnen soms ook langs de zijlijn staan (gewoon bestuurder bijvoorbeeld) of hun eigen ondernemersgeluk zelfs helemaal elders zoeken, maar toch nog aandeelhouder zijn. Welke rol ook, altijd zal corporate governance van toepassing zijn, en Lievens zet de de vuistregels terzake op een rijtje.
Vijf succesfactoren
Jozef Lievens heeft het over vijf noodzakelijke succesfactoren. Een: het team moet een gedeelde eigenaarsvisie hebben over ambitie, waarden, financiële doelstellingen en allerlei verwachtingen omtrent de te varen koers. Twee: de teamleden moeten engagement en inzet vertonen. Drie: De teamleden moeten duidelijk hun rol kennen en definiëren. Vier: tussen de teamleden moeten constructieve relaties bestaan, gebaseerd op vertrouwen, respect en transparante communicatie, ook als niet alle neuzen in dezelfde richting staan. Vijf: er moet een efficiënte teamorganisatie op poten staan.
Op het eerste zich allemaal logische principes, maar zoals bekend kunnen familiebedrijven naast succesrijk en dynamisch, ook haarden van onrust zijn. Net om spanningen te vermijden, is het goed om deze ‘gouden gids’ op zowel de nachttafel als naast de PC op kantoor te leggen, en te raadplegen bij zowel goed weer als bij stormweer binnen het familiebedrijf.