Zeebrugge luchtfoto zinfrastructuur02(Large)

Europese Rekenkamer heeft vragen voor Zeebrugge in Seine-Scheldedossier

ZEEBRUGGE – De Europese Rekenkamer heeft zich kritisch uitgelaten over de Seine-Scheldeverbinding. Zoals bekend willen de Fransen een ruim honderd kilometer lang nieuw kanaal graven dat de Seine zou verbinden met het Scheldebekken en zo met andere waterlopen in Europa. Of dat veel soelaas brengt voor de haven van Zeebrugge, is nog maar de vraag, aldus het rapport van de Europese Rekenkamer.

De Europese Rekenkamer maakte zopas zijn conclusies bekend. Het Hof heeft vooral levensgrote vragen bij zowel de timing als bij de kostprijs van het hele project. Het vooropgestelde budget swingt alvast de pan uit. De planning loopt ook steeds meer achter op de aanvankelijke vooropgestelde tijdstabel. De Europese Rekenkamer heeft wel woorden van lof over de transparante procedure bij de aanbesteding van de werken. Toch raadt ze de lidstaten in het algemeen aan om nader toe te zien op het verloop van het dossier.

Zeebrugge is vragende partij

De Europese Rekenkamer heeft ook vragen over de binnenvaart verbinding van de haven van Zeebrugge. De West-Vlaamse haven heeft nog steeds geen volwaardige binnenvaart verbinding met het Seine-Scheldebekken, wat nochtans nodig om onder andere het vervoer van diepzeecontainers over de binnenwater routes te garanderen. De Europese Rekenkamer roept de Commissie en bevoegde overheden daarom op om hier werk van te maken.

De Zeebrugse haven, en met het havenbestuur ook de havenbedrijven, is zelf al jaren vragende partij en pleit voor een volwaardige binnenvaartverbinding, zodat de haven aangesloten kan worden op het Europese binnenvaartnetwerk. Op vandaag is die verbinding er nog steeds niet. “Dat de Europese Rekenkamer aandringt op een betere verbinding van en naar Zeebrugge, is iets wat wij uiteraard alleen maar kunnen ondersteunen”, laat de haven weten.