Ruziemaker Veerle

“Er wordt te weinig ruzie gemaakt in de West-Vlaamse bedrijven.”

KORTRIJK - Veerle Lisabeth noemt zichzelf een ‘professionele ruziemaker’. Reeds tientallen jaren begeleidt ze als erkend bemiddelaar bedrijven, overheden, organisaties en privé personen bij het beheersen van conflicten. Haar conclusie? Er wordt te weinig ruzie gemaakt in West-Vlaamse bedrijven. Nochtans is ruzie maken iets heel natuurlijk en zinvol. Bovendien kan elke ruzie ‘gemaakt’ (hersteld) worden, zegt de professionele ruziemaker.

Voor Veerle Lisabeth is het vrij eenvoudig. Le choque des idées bestaat echt. Ofte confrontatie die leidt naar innovatie.

“Ken je het spreekwoord: ’t Is stil waar het nooit waait?”, zegt ze. “Eigenlijk zit daarin de oorsprong van het woord ruzie. Ruziën komt namelijk van het woord ‘ruisen’. Als er ruis zit in de communicatie tussen mensen, dan schuurt het. Mensen verschillen nu eenmaal van mening. Ruis is dus niet te vermijden. Meer nog: het is gezond, want het zet aan tot innovatie en groei. Jammer genoeg werd het ons op jonge leeftijd afgeleerd. We mochten geen ruzie maken. Vandaag keer ik het om: we moeten weer respectvol ruzie leren maken.”

Hoe best ruzie maken?

Op haar gloednieuwe website www.ruzie-maker.be legt Veerle Lisabeth uit hoe ruzie best gemaakt kan worden en hoe je dus voordeel kunt halen uit meningsverschillen. Ruzie is bovendien een zeer beladen woord dat meestal een breed spectrum van betekenissen omvat, gaande van verschillen in mening, tot spanningen, conflicten en zelfs oorlog. Het goede nieuws is echter dat elke ruzie ook ‘gemaakt’ (hersteld) kan worden.

Zegt Veerle Lisabeth: “Ik ga niet alleen bemiddelen in bedrijven, ik leer ze ook hoe ze zelf aan de slag kunnen gaan met spanningen en conflicten. Voorkomen is beter dan genezen. Op mijn website krijg je alvast een overzicht van opleidingen en topics die ik op maat van elk bedrijf, elke overheid of elke organisatie organiseer.”

Meer info:

www.ruzie-maker.be

v.lisabeth@telenet.be