“Ook dit jaar was het moeilijk om een winnaar te kiezen uit de verschillende deelnemende starters”, zegt gedelegeerd bestuurder van UNIZO West-Vlaanderen, Vincent Kint. “Elke ondernemer probeerde de jury te overtuigen met een vernieuwend concept waarvoor veel ondernemingszin en lef nodig was, maar uiteindelijk kon het innovatieve idee van Dirk en Simon de jury het meest overtuigen.”
Het innovatieve in dit idee zit in het feit dat ze inzetten op beleving. “Veel boekingplatforms zijn erop gebouwd om eerst je bestemming te kiezen en heel soms ook waarom je een uitje wilt boeken”, aldus nog Kint. “Dirk en Simon zetten de beleving absoluut op nummer 1. Het is de bedoeling om een info- en reservatiesysteem op te bouwen, niet vanuit de hardware (hotelinfrastructuur en – faciliteiten), maar vanuit de vakantiebeleving.”
Ervaringen uitwisselen
Een voorbeeld schept wat duidelijkheid: “Een aantal kleine hotels in Haspengouw zitten op een bepaald moment vol met klanten die komen om de fruitstreek en de bloesems te ontdekken, met de fiets, al wandelend”, aldus Simon en Dirk. “Wij gaan dan een product ontwikkelen ‘natuur en actief’. Zo’n product kan de bloesemstreek zijn in het voorjaar, april-mei. Maar je hebt iets vergelijkbaars in Noord-Nederland, met de bloemvelden waar je ook kan gaan fietsen. Of de Champagnestreek waar op bepaald moment geoogst wordt en je kan gaan wandelen. Bij EPartnerhotels worden dan een aantal accommodaties verenigd, allen met hun eigen naam. Maar ze staan wel allemaal garant voor dezelfde vakantiebeleving. Als je dan klanten hebt die zo’n vakantiebeleving gedaan hebben in Haspengouw willen die dat misschien ook wel eens doen in Nederland. Dan starten wij een soort kruising op van data.”
Met de verkiezing ‘Starter van het Jaar’ zet UNIZO jaarlijks inspirerende rolmodellen in de kijker die het afgelopen jaar de sprong waagden naar het ondernemerschap. Op 22 februari wordt de nationale winnaar bekend gemaakt.