Het jonge bedrijf Emob, met roots in Waregem, zet een belangrijke stap in de groei naar een volwaardige Europese webshop. Door de keuze voor één algemene merknaam en URL wil Emob efficiënter met zijn klanten communiceren en een grotere merkbekendheid opbouwen. In 2009 lanceerde Emob een eerste webshop met specialisatie in kinderbedden en kinderkamers. De daaropvolgende jaren groeide het speelveld van Emob en richtte het bedrijf meerdere nicheshops op (tuinmeubelen, speelgoed, baby). “Na een aantal jaar voelden we echter dat we door technische belemmeringen een deel van het potentieel niet optimaal konden benutten”, aldus zaakvoerder Mathias Viaene. “Het beheer van de catalogus, klantendienst en bestellingen verliep rechtstreeks in de stroeve backoffice van de shop. Bovendien voldeed de webshop niet aan de vereisten van een gebruiksvriendelijke mobiele site.”
Vroeger beheerde Emob meerdere webshops met verschillende domeinnamen, die werden opgesplitst per land. Nu werd de keuze gemaakt om de shop op één generieke domeinnaam te plaatsen. Mathias Viaene: “Sinds begin dit jaar adverteren we met een nieuw logo voluit onder de merknaam Emob. Dat voorkomt niet alleen verwarring bij onze klanten die zich er vaak niet bewust van waren dat de verschillende shops bij elkaar hoorden. Het zorgt er ook voor dat de verschillende productcategorieën meegenieten van onze marketinginspanningen.” Hiermee volgt Emob onder meer het voorbeeld van online gigant Bol.com. De overstap naar de nieuwe webshop gaat gepaard met een reorganisatie van de afdelingen klantenservice en copywriting. De klantenservice maakt sinds de lancering gebruik van een ticketsysteem, waardoor klachten en vragen sneller behandeld worden. Daarnaast is de klantenservice niet meer enkel bereikbaar tijdens kantooruren, maar ook op zaterdag en op weekdagen tot 22 uur. Voor de aanmaak van content en producten wordt gebruikgemaakt van een gebruiksvriendelijk PIM-systeem die de backoffice van de site verder ontlast. (KC)