Taelman werd meer dan vier decennia terug opgericht door Willy en Cecile Taelman, de ouders van Katrien Taelman. Wat begon als een activiteit in bijberoep, is vandaag uitgegroeid tot een volwaardige KMO, waar ruim dertig medewerkers elke dag het beste van zichzelf geven. Groei is zowat de rode draad door het verhaal. In die mate zelfs dat de huidige vestiging niet langer voldoet aan de eisen, wegens tegen de muren opgegroeid. Vandaar de verhuis naar een fraai ogende nieuwbouw op Hoog Kortrijk, pal tegenover de bekende Watertoren. De winkelruimte alleen al zal goed zijn voor 2.500 vierkante meter en belooft de consument te doen knipperen met de ogen met onder meer een heuse koffiebar, uitbreiding van het assortiment met design meubilair een een gloednieuwe keukenafdeling.
Taelman heeft voor de bouw enkel beroep gedaan op West-Vlaamse expertise, overeenkomstig de redenering: waarom het ver zoeken als de kwaliteit dichtbij voor het rapen ligt. De leveranciers zijn ook allen goede klanten. De opdrachten werden toevertrouwd aan architectenbureau Adins-Van Looveren, Myldes, Allaert Aluminium, B&V Project, Goddeeris, Callewaert, Hein Vanhoutte, Lavaert en Climawest.
Het verschil maken
Taelman heeft met zijn vakkennis (“We hebben alleen specialisten in huis“), zijn professionele dienstverlening (“Alles moet altijd sneller“) en zijn gedifferentieerd aanbod (“We gaan enkel voor kwalitatieve producten, geen prijsbrekers“) een aparte plaats ingenomen in het retaillandschap. Waar vroeger enkel elektroproducten werden aangeboden, werden gaandeweg ook meer en meer ICT- en mulltimedia producten aan de man gebracht. Taelman is nu al jaren de vaste lokale partner voor Telenet. “We zijn anders dan de grootretailers,”, benadrukt Stefaan Dezeure namens Taelman. “Via beleving en een hechte en persoonlijke klantenbinding – onze medewerkers kennen de klanten en omgekeerd – slagen we er nog altijd in het verschil te maken.”
Taelman is ook het coronajaar relatief goed doorgekomen door van de nood een deugd te maken en snel zijn strategie bij te sturen. “We hebben het onlinegebeuren geactiveerd en onze service aan de klanten behouden zoals voordien”, aldus Katrien Taelman. “Nu merken we echter opnieuw de omgekeerde beweging, alvast bij particulieren. Klanten stellen blijkbaar nog altijd een winkelbezoek en persoonlijk advies danig op prijs.”
Kmo’s als doelgroep
Met de verhuis naar Kortrijk, vlakbij de bedrijvenzones, hoopt Taelman ook meer marktaandeel te veroveren bij kmo’s, die nu tekenen voor de kleine helft van de omzet. En of er na Torhout (2018) ook nog een derde West-Vlaamse vestiging komt? “Eerst de verhuis verteren en dan zien we wel”, lacht Stefaan Dezeure die zelf afkomstig is uit Veurne. “Maar de Westhoek? Dat zegt me wel iets.”
foto: Stefaan Dezeure en Katrien Taelman samen met hun bouwpartners