Ekopak heeft twee petjes op. Enerzijds bouwt het waterzuiveringssystemen voor bedrijven, anderzijds betalen bedrijven voor afvalwater dat Ekopak op hun site zuivert zodat het kan worden hergebruikt. En net dat laatste segment, de zogenaamde Water as a Service-tak (WaaS), is de grote hoop van Ekopak en zorgt voor de grootste groei. “WaaS vertegenwoordigde vorig jaar slechts 11 procent van de opbrengsten (1,2 miljoen euro) maar 48 procent van de ebitda “, aldus topman Pieter Loose.
Dubbele strategie
Pieter Loose, CEO van Ekopak, toonde zich een voldaan man bij de publicatie van zijn eerste jaarrapport. “Terwijl ik de 25%-stijging van
de opbrengsten van de WaaS-activiteiten in de eerste zes maanden van 2021 al impressionant vond, schakelden de WaaS-activiteiten nog een versnelling hoger in de tweede helft van 2021″, aldus de CEO. “Het is ook bemoedigend om vast te stellen dat de geweldige groei (+159%) van de opbrengsten geen negatief effect had op de EBITDA-marge, die lichtjes boven de marge blijft die we in ons businessplan hanteren. Deze prestatie weerspiegelt de gezonde fundamenten van het WaaS-model en levert een nieuwe bevestiging van onze strategie om onze focus op de WaaS-activiteiten stelselmatig te verhogen. Naast het enorme succes van het WaaS-businessmodel zijn we er ook in geslaagd een omzetgroei van 11% te realiseren voor onze niet-WaaS-activiteiten waarvoor we ook nog eens een meer dan bevredigende EBITDA-marge van 9% konden
genereren. De sterke prestaties in beide segmenten weerspiegelen de aantrekkelijke mogelijkheden van de markt voor gedecentraliseerde watervoorziening, zowel voor WaaS als niet-WaaS-activiteiten.”