Water is één van dé bouwstenen van onze wereld. “En een schaars product”, zegt Pieter Loose. “Die gedachte is nu al een decennium de kern van ons verhaal. Er was in 2013 al een erg grote vraag naar zuiver water, we moesten enkel op zoek naar andere methodes om dat eindproduct te bereiken. Dat werd het zuiveren van huishoudelijk afvalwater en afleveren als water van hoogwaardige kwaliteit voor procestoepassingen. Zo slaan we twee vliegen in één klap: we halen het kostenplaatje van bedrijven naar beneden, want de waterfactuur daalt al snel met dertig tot veertig procent. En het is goed voor het milieu. Daarnaast doen we de druk op het drinkwaternet dalen, waardoor die meer ter beschikking staat van gezinnen en particulieren.”
Op alle continenten actief
Dat Ekopaks werkwijze aanslaat, bewijst de steeds aanzwellende populariteit van het concept, onder meer via het initiatief ‘Water as a service’ waarbij bedrijven die klant zijn volledig worden ontzorgd. Ekopak heeft sprekende referenties. “We leveren aan multinationals als Nestlé en Heineken, in eigen land doen onder andere Balta, d’Arta en Clarebout Potatoes beroep op ons, maar eigenlijk zijn we op alle continenten aanwezig”, aldus Pieter Loose. “Van Thailand over Marokko en West-Europa tot in de States, we hebben overal klanten.”
Ekopak telt inmiddels 230 medewerkers. In september 2019 stapte Marc Coucke als investeerder mee aan boord. Via shirtsponsoring bij wielerploeg Soudal-Quick-Step raakt de merknaam ook bij het bredere publiek ingeburgerd. In september jongstleden nam het bedrijf ook de Brugse sectorgenoot GWE over. “Ons ultieme doel is om de manier waarop we met water omgaan en het gebruik volledig te veranderen”, aldus nog Loose.