Ring Shopping Kortrijk03

Eigenaar Ring Shopping Kortrijk ziet de toekomst positief in

KUURNE – COVID-19 heeft het voorbije halfjaar een zware impact gehad op onze economie: daar kunnen de handel en de horeca in ons land duchtig over meepraten. Maar Wereldhave Belgium – eigenaar en uitbater van onder meer het Ring Shopping winkelcentrum in Kortrijk – ziet de bezoekerscijfers eindelijk terug de goede richting uitgaan. En ook opvallend: er zijn sinds de lockdown meer winkels bijgekomen dan er gesloten zijn, wat je natuurlijk niet meteen zou verwachten.

Voor het eerst sinds de coronacrisis lijkt de Belg langzaam maar zeker de weg naar de shoppingcentra terug te hebben gevonden. Concreet ziet Wereldhave Belgium, één van de grootste eigenaars en uitbaters van winkelcentra in ons land, het aantal shoppers met zo’n 8 procent toenemen sinds juni, en dat ondanks de verstrengde maatregelen (alleen shoppen, met mondmasker en de verschuiving van de solden naar augustus) die deze zomer golden. Met een beetje geluk lijkt die trend zich licht positief voort te zetten richting eindejaar. Bovendien zijn er opmerkelijk genoeg opnieuw meer winkels bijgekomen dan er sluiten.

Belang van fysiek winkelen

Wereldhave Belgium – dat eigenaar en beheerder is van o.a. de winkelcentra Ring Shopping in Kortrijk, Shopping 1 in Genk, Belle-Île in Luik, Les Bastions in Doornik en Nivelles Shopping in Nijvel – deed er de voorbije maanden echter alles aan om de mensen te overtuigen dat het perfect mogelijk is om op een veilige manier te genieten van een dagje winkelen. En dat lijkt stilaan te lonen, want de bezoekersaantallen gaan opnieuw in stijgende lijn. “We zijn nog voorzichtig, maar merken wel dat de shoppers beginnen terug te keren”, aldus Ine Beeterens namens Wereldhave Belgium. “Het is duidelijk dat mensen toch belang blijven hechten aan het fysieke winkelen, iets eten en drinken buitenshuis. De terrassen die we gratis ter beschikking stelden van onze horeca-uitbaters zijn dan ook drukbezocht. In al onze winkelcentra samen noteerden we de eerste acht maanden van dit jaar slechts zes procent minder bezoekers dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat valt dus al bij al nog mee, al hadden we het graag anders gezien. In augustus is het aantal bezoekers weer met 3 procent toegenomen ten opzichte van juli. En ook september lijken we voorzichtig stand te houden.”