Met meer dan 20.000 bezoekers was FTI ook in West-Vlaanderen een succes. Kortrijk zette zich op de kaart als innovatieve technologiestad van West-Vlaanderen, maar ook ver daarbuiten. “Internationale gasten van Estland tot de Verenigde Staten die naar de conferenties kwamen, waren onder de indruk van wat Kortrijk en Vlaanderen in petto hebben”, aldus Ruth Vandenberghe, Kortrijkse ‘superschepen’ en ook schepen van Stadsmarketing
“We hebben alles uit de kast gehaald en het heeft geloond”, zei Vincent Vanderbeck, CEO van Hangar K en organisator van FTI Kortrijk. “Dit festival heeft onze wildste dromen overtroffen. We hadden een sterk geloof in ons concept, maar de reactie van het publiek was nog overweldigender dan we ons ooit hadden kunnen voorstellen. De Club of the Future trok massa’s bezoekers en bood een voorproefje van hoe de toekomst van entertainment eruit zou kunnen zien. De Unwrap Arena, FuturED, en de klas van de toekomst hebben een divers publiek een blik gegund op de toekomst van leren en spelen. Bovendien hebben onze twee conferenties professionals geïnspireerd en een vooruitblik gegeven op de aankomende innovaties.”
De rol van Hangar K in het Vlaamse ecosysteem
Hangar K heeft zich, als co-creatiehub en incubator, nadrukkelijk gepositioneerd in het hart van het Vlaamse ecosysteem voor innovatie. Het ondersteunt start-ups op hun pad naar succes en fungeert als een ontmoetingsplaats voor experts uit heel Vlaanderen. Voor FTI Kortrijk heeft Hangar K samen met Flanders Game Hub & EdTech Station, de kennisinstellingen Howest, KU Leuven Kulak en Hogeschool VIVES en een team van jonge ondernemers het festival naar een hoger niveau getild.
De eventproductie werd geleid door het team van Festor, met de marketing en branding uitgevoerd door het branding bureau Remes. Voor de creatie van Gen Z-gerichte content werd samengewerkt met Zoomers en Storything, terwijl Flanders Game Hub en EdTech Station zorgden voor een indrukwekkende Unwrap Arena en de succesvolle organisatie van FuturED en Learning Bytes Festival.
Een groot deel van de inhoud van het festival kwam tot stand via het netwerk van Hangar K. Vrijwel iedereen die verbonden is aan Hangar K heeft op enige wijze bijgedragen aan dit project. Deze samenwerkingen duiden opnieuw de kracht van co-creatie en innovatie door middel van de inzet en het talent van start-ups binnen de community. Volgens Vincent Vanderbeck, CEO van Hangar K, heeft het festival de wildste dromen overtroffen en een nieuw perspectief geboden op de toekomst van leren, spelen en werken.