gunnar-michielssen

Een vrijdag zonder e-mail?

gunnar-michielssenVrijdag 25 november is het voor de negende maal e-mailloze vrijdag. De idee om ook in België één dag af te kicken van e-mail, komt van Gunnar Michielssen, die overheden en bedrijven als Swift, Total en het West-Vlaamse Barco begeleidt bij het bijsturen van de heersende e-mailcultuur. “E-mail is een fantastisch communicatiemiddel, maar in veel organisaties is de grens van het aanvaardbare bereikt”, aldus Gunnar Michielssen. “Vandaag ontvangen we gemiddeld één e-mail per zes minuten én communiceren we meer dan ooit via andere communicatiemiddelen. Daarmee is de grens van wat werk- en leefbaar al lang overschreden.”

Al jaren voorspellen trendwatchers en IT-goeroes het einde van e-mail, maar ze slaan de bal steeds mis. E-mail boet ondanks de opkomst van nieuwe communicatiemiddelen niets in aan populariteit. Kijken we wereldwijd naar de cijfers, dan belanden er in de gemiddelde bedrijfsinbox 77 e-mails per dag (spam niet meegerekend), een cijfer dat stilaan stabiliseert. “Deze stagnatie kan de indruk wekken dat het probleem onder controle is, maar niets is minder waar”, waarschuwt Michielssen. “Naast e-mail zijn er immers tal van andere elektronische communicatieplatformen, zoals Skype, Sharepoint, Whatsapp, Viber, Messenger, enzovoort waar ook duchtig op gecommuniceerd wordt. Deze nieuwe communicatiemiddelen halen geen druk van de ketel, maar lijken het probleem enkel te vergroten.”

“E-mailloze vrijdag kan daarom maar beter worden uitgebreid”, aldus Michielssen. “Eén dag lang proberen te overleven met zo weinig mogelijk elektronische communicatie werkt sensibiliserend. Het vergroot het persoonlijk contact en doet mensen ervaren dat sommige taken sneller worden afgehandeld als je rechtstreeks of telefonisch overlegt. E-mailloze vrijdag is zeker geen mirakeloplossing, maar wel een eerste stap op weg naar een gezondere én effectievere communicatiecultuur.”

Gunnar Michielssen is communicatieconsultant en trainer, alsook de bedenker van “Afkicken van e-mail”‘, een in company programma dat werknemers moet sensibiliseren minder en efficiënter gebruik te maken van elektronische communicatiemiddelen. Met meer dan 40 000 deelnemers groeide “Afkicken van E-mail’ in enkele jaren uit tot de meest succesvolle training in België. Benieuwd of u vrijdag geen mails leest? Of, beter idee misschien: tijdens het weekend geen e-mails? (KC)

info: www.emaillozevrijdag.be