“I’m close to signing a new brand. Edgard & Cooper, it’s a Belgian pet food company”, klinkt het plots in de derde aflevering van het derde seizoen van Netflix-reeks Emily in Paris. In Kortrijk, de thuisbasis van het bedrijf in brokken voor katten en honden, wisten ze niet waar ze het hadden. “Het is ongelofelijk”, zegt woordvoerder Frederic De Gezelle. “We vielen uit onze zetel toen we het hoorden.”
Niet verwonderlijk. De romantische komedie is wereldwijd te zien en krijgt dankzij de populariteit al een vierde seizoen op de streamingdienst. Emily, het hoofdpersonage, is een Amerikaanse marketingspecialiste die probeert luxegoederen aan de man te brengen. En nu dus ook honden- en kattenbrokken met een West-Vlaamse basis.
America, here we come
Een vermelding in een druk bekeken Netflix-film: het blijft toch uitzonderlijk. Het in Kortrijk gevestigde bedrijf werd pas in 2016 opgericht om ook gezonde voeding aan honden te kunnen geven. Het bedrijf biedt zijn aanbod inmiddels al aan in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Italië, Spanje. “We weten wel nog altijd niet hoe Netflix bij ons terecht kwam, maar ons product is echt wel groot aan het worden”, luidt het bij het bedrijf. “Onze verpakking is ook kleurrijk en vrolijk, waardoor het ook opvalt.”
Edgard & Cooper, het bedrijf van drie bevriende dertigers, heeft alvast de ambitie om ook overzees, en meer bepaald in Noord-Amerika, te scoren. De gratis Netflix-publiciteit kan daar allicht bij helpen.