Edgard &

Edgard & Cooper haalt nog eens 20 miljoen euro vers kapitaal uit de markt

KORTRIJK - Het Kortrijkse Edgard & Cooper, bekend van zijn voedingsproducten voor honden en katten, wist sinds zijn oprichting al aardig wat seed geld op te halen bij externe financiers. Nu is het opnieuw van dat. De nieuwste kapitaalronde is goed voor 20 miljoen euro. De 'wilde weldoeners' zijn de AB InBev-familie de Mévius (via het fonds DLF Venture) en AB InBev-bestuurder Elio Leoni Sceti. Edgard & Cooper heeft sowieso de ambitie om Europees marktleider te worden.  

Edgard & Cooper is het bedrijf van de jonge en ambitieuze dertigers Koen Bostoen, Jürgen Degrande en Louis Chalabi. Ze begonnen aan hun ondernemersavontuur in 2016 en zijn, qua competentie bijzonder complementair aan elkaar. Het honden- en kattenvlees wordt op een beduidend hoger niveau getild, zowel qua smaak als qua vertering. Dat wordt kennelijk gesmaakt door de baasjes. Het bedrijf profileert zich ook duurzaam middels het gebruik van biologisch afbreekbare zakken en recycleerbare blikken.

De familie de Mévius onderschreef al meer dan één kapitaalsverhoging van Edgard & Cooper. In 2020 sloot ook The Craftory zich aan, een Brits fonds van Elio Leoni Sceti. Hij is de ex-CEO van het diepvriesvoedingsbedrijf Iglo en een bestuurder bij de brouwer AB InBev en de cacaoverwerker Barry Callebaut.

In 2021 klommen de inkomsten van Edgard & Cooper naar 46 miljoen euro (+78%) en vorig jaar bedroeg de bruto omzet 65 miljoen. Voorlopig draait het bedrijf wel nog negatief, maar dat is een gevolg van hoge structurele kosten die eigen zijn aan een jong bedrijf dat van start-up razendsnel evolueerde naar een scale-up, zo wordt gezegd.

Soliede partners

Met de familie de Mévius en The Craftory heeft het Kortrijkse bedrijf erg soliede partners in huis. “De mensen van DLF hebben we ontmoet op een beurs en er was meteen een klik omdat ze ook bereid waren mee te denken als ondernemers”, zei Louis Chalibi vorig jaar in het Voka-blad Ondernemers. “Het contact met The Craftory  hebben we dan weer zelf in gang gestoken omdat we nood hadden aan kapitaal. Eerlijk, het werd een openbaring omdat er bij het Britse fonds alleen maar experten  – elk op zijn terrein – aan de tafel zaten. Zoveel expertise bij één partij, dat was een droomscenario voor ons als jonge ondernemers. Zij zorgden dus niet alleen voor geld maar, mogelijks belangrijker nog, ook voor een ideaal klankbord. Last but not least hebben we hoegenaamd niet het gevoel dat zij, zoals met veel andere investeringsgroepen het geval is, al van bij de intrede naar de exit kijken om te cashen via quick wins. Ze zijn bereid om de langere termijn voor ogen te zien. Dat alles geeft ons een prima gevoel. Als je het wil hebben over smart capital, wel, dan is dit smart capital op zijn best. Zowel bij DLF als bij The Craftory merken we ook dezelfde drive om purpose driven (maatschappelijk verantwoordelijk) te ondernemen.”