Kinepolis ontving in het derde kwartaal 41,5% meer bezoekers ten opzichte van het derde kwartaal in 2022, wat overeenkomt met 105,1% van de bezoekers in 2019 (pre-Covid). Op vergelijkbare basis (abstractie makend van expansie) ontving Kinepolis 84,7% van de bezoekers in Q3 2019.
De bijzonder succesvolle blockbusters ‘Barbie’ en ‘Oppenheimer’ zorgden voor een ijzersterk derde kwartaal. De top 5 van het derde kwartaal 2023 werd gevormd door ‘Barbie’, ‘Oppenheimer’, ‘Mission Impossible:Dead Reckoning Part One’, ‘Indiana Jones and the Dial of Destiny’ en ‘Elemental’.
Investeringen lonen
Van januari tot en met september ontving Kinepolis in al zijn bioscopen (nast de Europese inclusief dus Canada en de VS) 10,5 miljoen bezoekers, of 29,4% meer bezoekers ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar en 98,5% van de bezoekers in recordjaar 2019. Voor het derde kwartaal alleen herstelde het bezoekersniveau verder, wat bevestigt dat de bezoekersaantallen blijven aantrekken in lijn met een groter en nog steeds herstellend filmaanbod uit Hollywood. De investeringen in premium filmervaringen in alle landen waar de Groep actief is, werpen hun vruchten af en resulteren ook in een toegenomen klantbeleving en een hogere omzet per bezoeker.
Sterk over de hele lijn
Ook de financiële kerncijfers gaan de hoogte in, terwijl de netto financiële schuld werd afgebouwd tot minder dan 400 miljoen euro. CEO Eddu Duquenne kan dan ook niet anders dan tevreden zijn.
“We zetten met het derde kwartaal het positieve elan van het eerste half jaar verder”, aldus de extra muros CEO. “Voor het vierde kwartaal rekenen we erop dat – ondanks het uitstel van ‘Dune: Part Two’ naar maart volgend jaar – de nieuwkomers zoals ‘Killers of the Flower Moon’ en ‘Napoleon’ sterk gaan presteren. Verder hopen we, samen met de volledige filmsector, dat de staking van de acteurs in Hollywood spoedig een constructief overleg en einde kent, zodat de gevolgen voor de filmkalender op de langere termijn beperkt blijven. Wat Kinepolis betreft, zeg ik: ‘so far so good’, zowel wat betreft bezoekersevolutie, als omzet en EBITDA-generatie die tot nog toe hoger liggen dan in ons recordjaar 2019.”
Op zoek naar een nieuwe Manager van het Jaar? Eddy Duquenne!