ECS 3

ECS verwerkt een half miljoen Brexit-douanedossiers op één jaar tijd

ZEEBRUGGE - Een knappe referentie. In het eerste Brexitjaar verwerkte het Zeebrugse logistiek bedrijf ECS om en bij de 500.000 Brexit-douanedossiers. In 2020 stond dat cijfer op nul. Met zijn huzarenstukje mag ECS zich koploper noemen inzake douane aangiften richting het VK. ECS zag zich als marktleider op het vlak van supply chain, intermodaal transport en goederenvervoer over het Kanaal, genoodzaakt om deze administratie inhouse met eigen mensen te verwerken. Door sterk in te zetten op automatisatie en eigen medewerkers,  kon ECS deze uitdaging het hoofd bieden. Efficiënt en quasi foutloos, aldus het bedrijf.      

Sinds 1 januari 2021 zijn producenten verplicht om opnieuw douaneaangiftes te maken voor al het goederenverkeer van en naar het Verenigd Koninkrijk. ECS biedt haar klanten een service aan waarbij al die douaneaangiftes inhouse opgesteld worden. De door-to-door business unit en de supply chain unit brachten samen maar liefst een half miljoen aangiftes in orde in het eerste jaar na het invoeren van deze Brexit-wetgeving. Een professioneel declarantenbureau is gemiddeld goed voor drie- tot vierhonderdduizend aangiftes. ECS tekent bovenop deze douaneformaliteiten ook nog voor het transport van de goederen.

Geautomatiseerde efficiëntie


In 2021 maakte ECS de sprong van nul naar vijfhonderdduizend douaneaangiftes. Volgend jaar zal dat cijfer blijven groeien samen met de door ECS verwerkte goederenvolumes. “We verwachten een toename van 15%”, aldus supply chain & development director Hugo Donche. “Daarnaast hopen we met de dienst door-to-door meer klanten te overtuigen om al hun administratie door ons te laten afhandelen in plaats van daarvoor met externe partijen te werken. Omdat wij zo veel mogelijk inhouse verwerken zonder externe partijen, verkleinen we de kans op fouten en verhogen we de verwerkingssnelheid en efficiëntie. Er zijn nog veel professionele douaneagenten die manueel werken, maar als transporteur is dat niet haalbaar. Zeker in de retailsector moet alles heel snel gebeuren, waardoor de impact groter is wanneer douanedocumenten niet in orde zijn. Binnen de deep sea zit daar meer marge op.”

Europa als speelveld

ECS profileert zich als marktleider op vlak van supply chain logistics en intermodaal transport. ECS heeft haar hoofdzetels in Zeebrugge (de handelspoort tussen EU en VK) en Venlo (de schakel naar Noord- en Oost-Europa). ECS beheert een vloot van 10.000 containers waarbij de nadruk ligt op CSR-logistics (creating sustainable & reliable logistics). Daarom wordt ingezet op zo veel mogelijk optimaal gevulde containers die zo veel mogelijk via de trein vervoerd worden over heel Europa, goed voor 70 miljoen kilometer aan verplaatsingen via spoor per jaar.

ECS is een tweede generatie familiebedrijf van de familie De Dijcker. Vandaag leiden Kelly De Dijcker en echtgenoot Pieter Balcaen, samen het bedrijf dat goed is voor bijna 600 medewerkers en om en bij de 400 miljoen euro omzet. ECS heeft eigen vestigingen in zeven Europese landen, en is voor de rest actief in circa 35 landen.