Met 8% meer bestellingen in het derde kwartaal dan vorig jaar benaderde het orderboek op het einde van het kwartaal het recordniveau van het tweede kwartaal. Deze bestellingen wijzen op de sterke vraag naar de producten van Barco in alle regio’s, en het solide bestellingsniveau voor de divisie ‘Entertainment’.
De omzet in 3Q22 groeide sterk in alle regio’s en divisies (Entertainment, Office, Medical) tegenover hetzelfde kwartaal vorig jaar. Dit resulteerde in een omzetgroei op groepsniveau van 40%. Hoewel de componentenschaarste een negatief effect bleef uitoefenen op de omzet, namen de vertragingen in de conversie van bestellingen naar omzet af, en bedroegen deze 20 miljoen euro voor het derde kwartaal tegenover meer dan 40 miljoen euro voor het tweede kwartaal.
Sterke vraag
“Onze resultaten voor het derde kwartaal tonen de aanhoudend sterke vraag naar onze toonaangevende productportefeuille, en bouwen voort op het herstel dat zich doorheen alle divisies in de eerste helft van het jaar aftekende”, aldus de CEO’s Charles Beauduin en An Steegen in een officiële verklaring. “Dankzij de toewijding en het harde werk van alle teams om de uitdagingen in de toeleveringsketen aan te pakken, hebben wij op het orderboek, dat op recordhoogte stond op het einde van het eerste halfjaar, kunnen uitleveren en dit stimuleerde de omzetgroei voor het kwartaal.”
Het duo laat nog weten dat de hoge verwachtingen voor het hele jaar 2022 vermoedelijk zullen ingelost worden. “We bevestigen de positieve vooruitzichten en verwachten voor 2022 een omzetgroei van meer dan 25% en een EBITDA-niveau tussen 10 en 12%”, aldus Charles Beauduin en An Steegen. “We blijven niettemin ook onzekerheid vaststellen die te maken heeft met verstoringen in de toeleveringsketen en met inflatie-effecten.”