KORTRIJK – De verkiezingen brengen ook harde business mee voor de wereld van de drukkerijen. Het Kortrijkse Drukta klaagt alvast niet. “Voor ons mag het elke week verkiezingen zijn”, zegt de bedrijfsleiding.
Al sinds het verlof is het bijzonder druk bij het Kortrijkse Drukta, met vestiging op Walle. De gepersonaliseerde folders van de Kortrijkse N-VA kandidaten liggen er klaar naast de postkaarten van de Gullegemse ‘big five’ van CD&V Wevelgem. Even verder staan 6 Europaletten met brochures van een socialistisch kopstuk uit de regio. “We bereiken momenteel onze eerste piek”, zegt Renaat Desiere. “Onze nieuwe 8-kleurenpers draait op volle toeren en we drukken nu in 2 ploegen om hele korte leveringstermijnen te garanderen. Kleine oplages worden digitaal gedrukt, grote oplages in offset, zo heb je steeds het goedkoopste drukprocédé. Onze productie is enorm gestegen, en het zal de komende dagen alleen maar nog drukker worden. Maar we zijn er klaar voor.”
En of er trends zijn in het verkiezingsdrukwerk? “We zien duidelijke een trend om de boodschap meer te personaliseren”, aldus Desiere. “Voor ons mag het sowieso elk jaar verkiezingen zijn. Wat zeg ik? Elke maand of elke week.”