KORTRIJK – Het Kortrijkse drukkerijbedrijf Drukta roeit rustig tegen de stroom in. De grafische sector waarin het actief is, kampt met moeilijkheden, een gevolg onder meer van de meer en meer oprukkende digitalisering van documenten. Toch legt Drukta positieve resultaten voor in het net afgelopen boekjaar: een omzetstijging van 20 procent en de 6000-ste klant in huis gehaald.
De drukkerijsector is een geplaagde sector. In de laatste 10 jaar is het aantal drukkerijen in België met 40% gedaald. Momenteel telt de Belgische markt nog zo’n 800-tal bedrijven tegenover 1.300 in 2008. Het aantal werknemers liep in diezelfde periode terug van 14.500 naar 9.500, een vermindering van 37,5 procent. Nu lijkt de markt een zekere stabiliteit te hebben gevonden.
Drukta schrijft zijn betere cijfers toe aan verschillende elementen. De investering in een nieuwe 8-kleurenpers die nu op volle toeren draait, is één verklaring. “Daarnaast manifesteren zich ook een aantal trends”, aldus zaakvoerders Renaat Desiere en Koen De Brauwer. “Er is meer vraag naar boeken en catalogussen op kleine oplage (tot 2.000 exemplaren, soft en hardcover). In de B2B markt doen we het in eigen regio ook goed. Er is een vernieuwde aandacht voor mooi afgewerkt drukwerk met meerwaarde (storytelling, fotografie, extra’s zoals folie, speciale bindwijzen,…). Ook de gedrukte mailings bevinden zich alsnog in stijgende lijn ten nadele van de vele emails die minder gelezen worden. Klanten waarderen daarbij onze hyper persoonlijke benadering, snelle leveringstermijn en uitgebreide mogelijkheden. We horen wel eens vaker zeggen: Bij drukta lukta. We willen een grote industriële drukkerij zijn met de service van een kmo.”