shutterstock_drone

Drone Future test leveringen pakjes met drones in Mechelen 

De Zedelgemse start-up Drone Future zal begin volgend jaar leveringen en retournering van pakjes door drones testen in Mechelen. Het pilootproject werd dinsdag voorgesteld. Het bedrijf zal pakjes laten leveren van de site van bpost in Mechelen tot aan Technopolis.

De start-up werkt aan technologie om pakjes die door drones worden rondgebracht autonoom te ontvangen en te retourneren. Om de technologie te testen, werkt Drone Future samen met Technopolis en de stad Mechelen.

Concreet ontwikkelde het bedrijf een systeem met een docking station en laadpunt, een batterijwisselsysteem, een automatische lift en een slimme mailbox voor drones. Daarmee kunnen bedrijven en particulieren pakjes zonder moeite ontvangen en ook retourneren. Drones leveren de bestelling namelijk autonoom. De pakjes komen terecht in een soort kast, waar men de bestelling kan ophalen.

“Leveren op een veilige manier”

“Er worden al pakjes geleverd met drones in het buitenland, maar die worden bijvoorbeeld zomaar in tuinen van klanten gedropt. Wij zochten naar een oplossing om pakjes op een veilige manier te leveren zonder dat mensen fysiek contact kunnen hebben met drones en met veiligheid voor diefstal en vandalisme van de pakjes”, zegt mede-oprichter van Drone Future Kris Rottiers.

Pakjes kunnen dankzij het systeem ook geretourneerd worden. “Dat is voorlopig nog niet mogelijk bij droneleveringen die al bestaan. Klanten kunnen het pakje dat ze willen retourneren in de box leggen. Via de app kan er een drone besteld worden die het pakje dan retourneert”, zegt Rottiers.

Het bedrijf zal het systeem vanaf begin volgend jaar testen in Mechelen. Daarbij worden autonome dronevluchten gedaan met een lading van maximaal vijf kilogram. De drones zullen van de bpost-site in Mechelen naar de site van Technopolis vliegen. Daar zal een drone het pakket leveren en daarna terug meenemen. “Als het pilootproject positief wordt geëvalueerd, dan zullen wij het volume op datzelfde traject verhogen en meer pakjes laten leveren en retourneren. Uiteindelijk willen wij de eerste commerciële vluchtroute creëren.”