ieper-veurne

Dossier Ieper-Veurne krijgt mogelijks een constructieve oplossing

IEPER, VEURNE - Decennia lang wordt er al over gepalaverd: een al dan niet snelle verbinding (autosnelweg?) tussen Ieper en Veurne. Voka West-Vlaanderen heeft al zware druk gezet in dit dossier. De Vlaamse regering meldt nu dat een oplossing voor het mobiliteitsvraagstuk in de Westhoek nakende is. Er wordt een bijkomend onderzoek (het zoveelste) opgestart. Het goed nieuws is echter dat er voor het eerst voluit sprake is van volwaardige alternatieven om de dorpskernen definitief te ontlasten.

Tussen Veurne en Alveringem (hooguit zeven kilometer) zijn de ‘verbredingswerken’ al volop bezig. In totaal liggen er dertig kilometers, bijzonder trage kilometers, tussen Ieper en Veurne.

Op initiatief van Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir en Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters keurde de Vlaamse regering recent de startbeslissing en de bijhorende procesnota van het complex project ‘optimalisatie van de verbinding Ieper-Veurne tussen Vleteren en de Noorderring rond Ieper  (N38)’ goed. “Hiermee wordt een belangrijke volgende stap gezet om de verkeersveiligheid en -leefbaarheid tussen Vleteren zuidwaarts tot en met het kruispunt N38/N8 te verbeteren”, aldus de Vlaams ministers Lydia Peeters en Zuhal Demir. “We willen een wegverbinding die veiliger, aantrekkelijker en leefbaarder is voor alle weggebruikers en omwonenden.”

Ook buiten piste

Sowieso wordt, naast de bijkomende studie, ook een breed overleg met alle stakeholders in het vooruitzicht gesteld. Ten gronde wordt voor het eerst rekening gehouden met een mogelijks alternatief traject.

Zo wordt er een alternatief gezocht om de verkeersveiligheid en verkeersleefbaarheid van de doortochten (Woesten, Elverdinge en Brielen) te verbeteren. Dit alternatief is niet noodzakelijk beperkt door de huidige ligging van de N8 of het bestaande gabarit van de weg, alternatieve infrastructuur behoort eveneens tot het onderzoek, zo meldt het kabinet Peeters. Met andere woorden: er wordt ook gedacht aan een oplossing ‘buiten piste’. Bij de uitwerking van de mogelijke scenario’s wordt bijzondere aandacht gegeven aan de aansluiting met de N38 en de relatie met de N369.