Made-in zal niets op jouw profiel posten.
Je gegevens worden verwerkt conform het privacy beleid van Mediahuis.
Door te registreren via jouw sociale media-account geef je ons toegang tot persoonsgegevens zoals profielgegevens en voorkeuren.
Over de meer dan verrassende overwinning van Donald Trump bij de Amerikaanse presidentsverkiezingen en over de mogelijke gevolgen ervan zijn al liters inkt gevloeid. Om te weten welke impact de Amerikaanse wissel van de wacht op het hoogste niveau kan hebben voor bedrijven legden we ons oor te luisteren bij Yves Longchamp, hoofdonderzoeker bij het onafhankelijke beleggingsfonds Ethenea. “Ondernemers moeten vooral uitkijken naar het verdere verloop van de onderhandelingen over het handelsverdrag met de Verenigde Staten,” aldus Longchamp. “Met name de vraag of Donald Trump effectief de importtarieven zal verhogen, zoals hij tijdens zijn campagne dreigde te doen, staat daarbij centraal. Maar sinds hij president elect is slaat hij bijvoorbeeld ook op het vlak van de ziekteverzekering een duidelijk mildere toon aan dan tijdens de campagne.” Yves Longchamp onderstreept dat de handelsactiviteiten en de toegang tot een markt voor Belgische, en dus ook West-Vlaamse bedrijven, uiteindelijk veel belangrijker zijn dan verschuivingen in de Amerikaanse binnenlandse politiek. “Het blijft vooralsnog koffiedik kijken hoe het allemaal zal evolueren,” zegt Longchamp. “Als er een akkoord komt over TTIP ondanks de huidige weerstand, dan zouden bedrijven met een significante handel in of met de VS daarvan profiteren in termen van markttoegang, maar ook dankzij lagere kosten voor import en certificering. Maar dat akkoord lijkt nog niet voor onmiddellijk. Anderzijds denk ik ook dat we niet ongerust moeten zijn dat bestaande akkoorden zomaar zullen kunnen worden teruggeschroefd. Een Amerikaanse shift naar meer protectionisme kan bedrijven die laagtechnologische, arbeidsintensieve producten exporteren meer onder druk zetten, maar tegelijk wellicht ook kansen scheppen, omdat er door een tegenreactie van de Europese Unie dan wellicht minder concurrentie zal zijn van Amerikaanse producten.” (KC/GD)