Karl Vannieuwkerke is de bedenker van Vive le Vélo, maar inmiddels is dat bekende merk voor honderd procent eigendom geworden van de VRT. Maar met die nuance: de merchandising (denk aan de truitjes bijvoorbeeld die ook op het scherm steevast opduiken) is voor rekening van de vennootschap Vive la Vie, het juridisch vehikel van Caroline Vereenooghe (de wederhelft van Karl Vannieuwkerke).
De VRT zegt daar geen graten in te zien, ook al is ze zelf voor de volle 100 procent eigenaar van het merk ‘Vive le Vélo’. “We krijgen een vergoeding voor alles wat merchandising is”, zo meldt de VRT ook. Vannieuwkerke zou geen aandelen hebben in de zaak van zijn vrouw, zo wordt ook nog benadrukt aan de Reyerslaan.
Toch claimt de VRT bij monde van woordvoerder Bob Vermeir dat ook de openbare omroep inkomsten genereeert uit Vive le Vélo. Maar over een verdeelsleutel wordt niet gecommuniceerd, en dat soort ‘mist’ voedt uiteraard de geruchtenmolen. Steeds volgens de VRT zou ‘sterreporter’ Vannieuwkerke geen inkomsten halen uit de merchandising. Maar zijn vrouw dus wel. “Deontologisch is er geen probleem, omdat Karl geen journalist is, enkel een sterk merk”, zo benadrukt de VRT nog in een commentaar die eerder bol lijkt te staan van de vreemde kronkels.
Van winst naar verlies
In Humo van deze week wordt de getalenteerde Vannieuwkerke niet bepaald op een schild gehesen. Daar staat te lezen dat de bekende West-Vlaming iemand is die er graag de kantjes afrijdt, zwarte lijsten aanlegt van iedereen die hem niet gunstig gezind is en finaal ook een opportunist is van het slechtste soort. Aldus Humo dat met straffe voorbeelden uitpakt.
Vive la Vie wist, aldus De Standaard, in het coronajaar 2020 nog een netto winst te boeken van 116.684 euro. In 2021 sloeg dat om in een verlies van 89.000 euro. Vanwaar die ommekeer? De redactie van Made in stelde de vraag aan Vive la Vie in Diksmuide. Maar het was tevergeefs wachten op een antwoord.
foto: Westtoer