De voorbije maanden werd hard doorgewerkt aan de webshop www.chocolademarkt.com waarmee zowel wordt gemikt op B2C als op B2B. “Inmiddels hebben we al een aantal partnerships opgebouwd met Belgische bedrijven die mee op onze kar zijn gesprongen en sterk in ons concept geloven”, aldus initiatiefnemer Dieter Vandecasteele. “Voordien waren we met VDC-Komerz zelf actief op Bol en Amazon. De laatste maanden kwam meer en meer de vraag om lokale handelaars, projecten, Belgische webshops en bedrijven te steunen. In België vind je nog niet echt een dergelijke marktplaats. Met ons nieuw platform willen we graag dé referentie worden in België voor alles wat met chocolade te maken heeft. Wij hebben ondertussen directe partnerships uitgebouwd met onder meer Mondelez (gekend van onder andere Côte d’Or, Milka, Toblerone, Oreo), Libeert chocolade uit Komen, Mars, Nestlé, Callebaut of Belfine. Het aanbod wordt constant uitgebreid. Specifiek voor Côte d’Or en Milka hebben wij een Europese licentie om verpakkingen te ontwikkelen die je niet in de klassieke retail vindt. Hierbij wordt duurzaamheid steeds hoog in het vaandel gedragen waarbij onze verpakking steeds een tweede leven kan krijgen ná consumptie ervan. Dit gaat van een decoratieve bokaal met heerlijke bouchées over huishoudboxen met een assortiment Milka of M&M’s-referenties waarbij de verpakking kan dienen om je speelgoed, kleren of andere zaken in op te bergen. Wij merken dat die toegevoegde waarde aan het product zelf, fel gewaardeerd wordt. Een andere troef is het feit dat we gespecialiseerd zijn in mixen onder ons merk ‘MixxBoxx’ waarbij we verschillende soorten mengen met elkaar, waardoor je van elk wat wils hebt. Wij zijn momenteel in finale fase met een aantal andere grote merken om ook voor hen de e-commerce te verzorgen als all-in-one partner. Voorts personaliseren we ook chocoladegeschenken met persoonlijke boodschappen van bedrijven.”
Veelzijdig concept
Dieter Vandecasteele steekt zijn ambitie terecht niet weg. In 2021 plant VDC-Komerz het concept verder uit te breiden naar bijvoorbeeld de koekjesmarkt. Een aantal partners engageerden zich al, zo onder meer Lotus Bakeries, Croky, Lu, Haribo, Mentos, Chupa Chups, Jules Destrooper, Pladis, en anderen. “Ons finale doel is om bij al deze bedrijven en merken hun all-in-one partner te worden voor zowel het vermarkten van hun producten, als voor de logistieke zorg, zodat alles vlot bij de consument of het bedrijf raakt”, aldus nog Vandecasteele. “Wij denken dus in termen van ontzorging zodat de bedrijven die fabriceren zich kunnen focussen op hun kerntaken. Wij bieden de oplossing voor de rest van het verhaal.”
Durf ondernemen
Het bedrijf telt ondertussen 4 vaste medewerkers en een aantal extra krachten om de eindejaarsdrukte op te vangen. Naast het klassieke bedrijfsleven biedt VDC-Komerz ook nog kant en klare verkopen aan voor verenigingen in partnership met crowdselling. Dit is een uniek concept waarbij verenigingen, sportclubs, goede doelen organisaties en serviceclubs op een uiterst eenvoudige manier geld kunnen inzamelen voor hun projecten. Ook dit gebeurt volledig online waarbij fysiek contact niet nodig is tussen verkoper en koper.
“Het zijn uiterst bijzondere tijden, maar de boodschap die we willen meegeven is: denk positief, wees creatief en onderscheidend zodat mensen je weten te vinden, en durf ondernemen”, besluit Dieter Vandecasteele. “Bovendien, wat het probleem ook is, chocolade is altijd de oplossing.”