SINT-ELOOIS-WINKEL – Deman Rolbruggen heeft een mijlpaal bereikt in zijn productie. Met de levering aan het Ieperse SKT van de 4.000e rolbrug, wordt zonder meer een stukje geschiedenis geschreven. Constructiewerkhuizen Deman werd in 1953 opgericht door Maurice Deman. Het bedrijf richtte zich aanvankelijk nog unilateraal op de fabricage van vlasmachines. Al snel werden ook bouwkranen aan het productgamma toegevoegd.
Onder impuls van Eric Deman werd in 1969 de allereerste rolbrug gebouwd. Ruim 50 jaar later is het bedrijf de meest ervaren rolbrugbouwer in België, met nu dus 4000 elektrische rolbruggen en portaalkranen op de teller.
De staalblauwe rolbrug met referentienummer R4000 is een ‘state-of-the-art’ enkelligger rolbrug met 12.5 ton hijsvermogen en een overspanning van ruim 25 meter. De bewegingen in zowel X-, Y- als Z-as gebeuren traploos en via frequentiesturing. De hijssnelheid is lastafhankelijk, zodat het hijsen tot 50% sneller verloopt, wanneer er iets kleinere lasten worden verhandeld. De rolbrug is ook voorzien om een aanrijding met de bureelgebouwen in de hal te voorkomen.
De rolbrug met serienummer R4000 is ook de 25ste rolbrug die aan de groep SKT werd geleverd. Daarmee is SKT alvast de grootste Deman-klant in Ieper geworden. Andere Ieperse klanten zijn onder andere Picanol, Spinnekop, Ghelamco, Serrus, Westlandia en Digimatic.
Finalisering investering
SKT, opgericht in 1968 door Herman D’hulster, is uitgegroeid tot een Europese speler op vlak van industriële koeltechniek. Sinds de jaren 80is SKT ook een ontwerper, producent en leverancier van invriestunnels voor de diepvriesgroenten en -frietenindustrie. De groep SKT, ondertussen onder leiding van zoon Bart D’hulster, omvat ook SKT Service, Datapo-lis en Ypes en telt ongeveer 200 werknemers.
In het najaar van 2020 finaliseert SKT een investering van 5 miljoen euro in een nieuw productieatelier voor modulaire prefab invriestunnels. Het is de bedoeling om zo een groter deel van de productie ervan in het atelier voor te bereiden om zo de plaatsingstijd bij de eindklant (en de bijhorende overlast) tot een minimum te beperken. De rolbruggen van Deman zullen er mee voor zorgen dat de modules vlot intern verplaatst en geladen kunnen worden op het speciaal transport dat hiervoor zal worden ingezet.