Met de overname van de Noord-Amerikaanse Lambent Lighting Group bevestigt het in de jaren tachtig opgerichte familiebedrijf Delta Light Group zijn ambitie om een dominante wereldspeler te worden in de architecturale verlichting.
“De acquisitie past in de strategie om internationaal, en meer bepaald op de Noord-Amerikaanse markt, verder te groeien”, zo laat het West-Vlaamse bedrijf verstaan in een persbericht. “Om de organische groei te ondersteunen wordt via deze overname een grote, globale organisatie gecreëerd die lokaal sterk staat. Lambent Lighting Group bleek hiervoor de perfecte partij. Geleid door een ervaren management staat deze groep voor complementaire productportfolio’s, sectoren en geografische regio’s.”
Zelfde waarden
Jan Ameloot, CEO van Delta Lighting Group, is in zijn nopjes. “We hebben bij het Lambent-team een soortgelijke cultuur ervaren als die van ons, met waarden die dicht bij die van de Delta Light Group liggen: ondernemend, can do mentaliteit, klant- en servicegericht, dynamisch, en oog voor kwaliteit”, aldus Jan Ameloot.
De nieuwe groep, Delta Light Group North America, zal worden geleid door het huidige management van Lambent, die op zijn beurt zal rapporteren aan het directiecomité van Delta Light Group in Wevelgem. “De overname past perfect in de strategische ambitie om dé referentie te worden in inspirerende, hoogkwalitatieve architecturale verlichtingsoplossingen”, aldus CEO Jan Ameloot van Delta Light Group. “Noord-Amerika is een van de grootste economieën en meest groeiende marktsegmenten. Dus onze ambitie is om dit ook daar te realiseren. We brengen hier een positief verhaal en tonen met deze deal onze ambitie om te blijven groeien en verder te investeren.”
Lokale verankering en R&D als ultieme troeven
Door de overname van Lambent Lighting Group, wordt de lokale verankering een nog grotere troef. “In feite willen we een full blown organisatie creëren, met ervaren lokale mensen”, weet Jan Battheu, managing director van de Delta Light Group. “We zullen hierdoor nog dichter bij de klant staan, in een groter deel van de markt. Dankzij een sterker lokaal team kunnen we nog meer inspelen op de lokale markt en productnoden.”
Belangrijk is ook de zin voor innovatie. “Beide groepen beschikken over een zeer performante R&D-afdeling”, aldus nog co-CEO Peter Ameloot. “Ook op dat vlak zien wij synergieën met de verschillende afdelingen. Wij zien opportuniteiten in ‘technology sharing’ en zullen ons richten op de ontwikkeling van de verschillende merken in Noord-Amerika en hun complementariteit om ons succes op de Noord-Amerikaanse markt te vergroten, en de design gemeenschap nog beter van dienst te zijn.”