Dit jaar viert het Best Managed Companies-programma haar vijfde editie. Het programma erkent sterk presterende private ondernemingen die een heldere strategie, sterke competenties en betrokkenheid bij het bedrijf vertalen in solide financiële resultaten. 26 Belgische bedrijven, geselecteerd door een onafhankelijke jury, mogen het komende jaar het kwaliteitslabel dragen. Ter gelegenheid van de vijfde editie, voerde Deloitte Private ook een impactstudie uit waaruit blijkt dat Best Managed Companies beter presteren dan het marktgemiddelde.
Deelnemen loont
Al vijf jaar coacht het programma Belgische bedrijven om ambitieuze doelstellingen te stellen en deze te vertalen naar duurzaam succes. Nikolaas Tahon, chairman Deloitte Belgium en leider van het Best Managed Companies-programma verwoordt het zo: “Wij geloven sterk in het programma, de prestaties van de bedrijven spreken namelijk voor zich. Maar we wilden ook zwart op wit kunnen zien dat het loont om aan het programma deel te nemen. De impactstudie toont aan dat bedrijven die het Best Managed Companies-label dragen beter presteren dan gemiddeld. Vooral de doorgedreven focus op duurzaamheid en een duidelijke strategie doet hen beter presteren dan het sectorgemiddelde.”
Best Managed Companies zetten ook sterk in op groei en investeren daarom in menselijk kapitaal. De voorbije vijf jaar nam bij de 26 Best Managed Companies het aantal voltijdse medewerkers toe met maar liefst 22%. Het investeren in menselijk kapitaal heeft zich vertaald in omzetgroei en winsttoenames waardoor de meerderheid van de Best Managed Companies op financieel vlak sterker groeit dan de markt waarin ze actief zijn.
Daarnaast zetten deze goed geleide bedrijven ook sterker in op digitalisering, 75% van hen heeft een uitgewerkte digitale strategie en zet ook stappen om die transformatie concreet te maken. Bovendien blinken de bedrijven ook uit door heel nauwe banden te onderhouden met medewerkers, klanten en leveranciers. Ze bouwen een echt ecosysteem rond zich om succes te boeken.
foto: Stadsbader