Delmaco

Delmaco tekent voor unique selling proposition in West-Vlaamse tapijtmarkt

INGOOIGEM, HANNOVER – Als een lonesome cowboy, maar met bergen West-Vlaamse ondernemerszin en met een aanstekelijk optimisme, presenteerde Hendrik Balcaen zijn nichetapijten voor de derde opeenvolgende maal op Domotex, de grootste vloerbekledingsbeurs ter wereld. De BVBA Delmaco brengt met telkens andere en originele dessins tapijten op de markt die uitsluitend gericht zijn op de kindermarkt.

Hendrik Balcaen mag zeggen dat hij een door de wol geverfde ondernemer is. In een eerder leven leidde hij samen met zijn broers polyprop tapijtbedrijf Balbro (Balcaen Brothers) dat in 2005 de concurrentiestrijd verloor en er het bijltje bij neerlegde. Geen schande. Na een bezinningsperiode stond de optimist en ondernemer in hem weer recht en richtte hij eigenhandig Delmaco op. “Ik bedankte voor productie, omdat ik geleerd had dat dit te risicovol is”, vertelt Hendrik Balcaen in Hannover. “Voor het creatieve deel (dessins, tekeningen) bleef ik zelf instaan. Ik wist uit ervaring dat er veel vraag en interesse was voor kindertapijt. In deze niche mag ik zeggen dat ik uniek ben in West-Vlaanderen. Niemand in de provincie doet wat wij doen. De productie wordt uitbesteed bij fabrikanten in eigen land of in het buitenland, maar op ons aangeven. Door de productie over te laten aan derden, kan ik me concentreren op sales en een verregaande, zeg maar niets ontziende, dienstverlening. Klanten kunnen bijvoorbeeld ook zelf komen aandraven met eigen dessins. Wij doen het nodige om alles om te zetten in een product. We zeggen van onszelf niet toevallig: We carpet your ideas.”

Alle macht aan de verbeelding dus, zo gaat dat bij Delmaco. Klanten van Delmaco zijn vooral speelgoedgrossiers, internetshops of groothandelaars in tapijt, met het accent op de EU. Aan inspiratie om kinderdromen te realiseren ontbreekt het Balcaen niet meteen, maar hij werkt ook graag samen met freelance designers om zo nieuwe kinderthema’s op fiber polyester tapijt met sublimatieprint aan te brengen. “Toch kijk ik in de toekomst ook uit naar nieuwe licenties”, aldus nog Hendrik Balcaen. “Voor Studio 100 mogen werken, zou bijvoorbeeld een droom zijn.” En of de Chinese concurrentie hem niet te veel last bezorgt? “Ach, ieder zijn ding”, repliceert Balcaen met de eeuwige glimlach. “Zij het goedkopere seriespul, wij de betere kwaliteit. Zij de trage leveringen, wij de snelle. Zij goedkope dessins, wij de doordachte tekeningen.”