Kortrijk
delaware, dat business en IT-transformaties begeleidt, ontwerpt, implementeert en onderhoudt, heeft massaal gehoor gegeven aan de oproep van het Rode Kruis Vlaanderen om meer bloed in te zamelen. Om en bij de 200 donoren schreven zich in, samen goed voor zo’n 90 liter bloed. Daar bovenop schenkt delaware per donatie 40 euro aan het Rode Kruis.
De bloedinzamelactie van delaware past binnen het ‘WeCare’-initiatief, dat medewerkers stimuleert om zich in te zetten voor goede doelen. Voor de initiatiefnemers was het Rode Kruis meteen een logisch doel: “Rode Kruis Vlaanderen is immers klant en partner van delaware”, aldus Patrick Andersen, managing partner van delaware. “Zo tonen we actief dat we ons betrokken voelen bij waar onze klant voor staat.”
Bloed geven (of plasma, of bloedplaatjes) is nooit zinloos. Tot 70 procent van alle mensen in België heeft ooit bloedtransfusies nodig, maar slechts 3 procent van de bevolking geeft bloed. In de zomer van 2017 dreigde er zelfs een bloedtekort. “Er heerst een wijd verspreid vooroordeel dat bijvoorbeeld zieke mensen of mensen die medicijnen nemen, geen bloed mogen geven, of dat er gevaren aan verbonden zijn”, zegt Dimitri Dewitte, de oorspronkelijke initiatiefnemer. “Dat is absoluut niet zo. Enkel een beperkt aantal mensen mag het niet, en je kan die lijst ook direct raadplegen op de site van het Rode Kruis.”
Hoge opkomst
Het WeCare-team rolde de donatiecampagne over delaware uit als een heuse marketing- en communicatiecampagne en houdt er ook gegevens over bij. “Bij vergelijkbare initiatieven zie je dat ongeveer 30 procent van de mensen die zich voor een donatie opgeven, komt opdagen, terwijl dat bij ons lag op 63 procent”, aldus nog Patrick Andersen. De actie van delaware loopt nog tot eind januari 2018 op de kantoren in Kortrijk, Gent, Antwerpen, Lummen en Waver. Verder werkt delaware aan een actie om op permanente basis bloed- en plasmadonaties te organiseren voor het Rode Kruis.