Bruno Deknudt gaf tijdens de academische zitting een toespraak over de 100-jarige geschiedenis van het bedrijf. Er wordt toelichting gegeven bij de belangrijkste gebeurtenissen uit de periodes onder leiding van stichter Aloïs Deknudt (1923-1961), gevolgd door Luc Deknudt (1961-1997) en de huidige bedrijfsleiders Bruno en Thijs Deknudt (1997- ….).
Het was Aloïs Deknudt die honderd jaar terug de zaak opstartte. Hij stond bekend als een succesvol fotograaf te Deerlijk. Tot hij besloot om zelf kaders te maken voor het inlijsten van zijn portretten. De zaken gingen goed, en het verdiende geld werd geïnvesteerd in machines voor de productie van fotokaders. Vanaf 1923 werd dit zijn belangrijkste activiteit. De fotografie zou hij enkele jaren later overlaten aan zijn broer Emiel. De fotozaak in de Schoolstraat in Deerlijk bleef er tot voor enkele jaren een gevestigde waarde.
Samen sterk
Na enkele jaren samenwerking met Remi, een van zijn andere broers, gingen hun wegen uiteen. Naar aanleiding van die scheiding geraakt Aloïs meer en meer overtuigd dat hij zijn zonen elk hun weg wil laten gaan in hun professionele activiteiten.
De technische kennis van de kaderfabriek zou in 1946 aanleiding geven tot de opstart van een spiegelfabriek, geleid door zoon Frans, en in 1957 een Lustrerie, geleid door zoon Armand. Jongste zoon Luc nam in 1961 de leiding van de oorspronkelijke kaderfabriek over. De 3 bedrijven zouden in latere jaren gescheiden opereren, maar samenwerken waar het nuttig was. Zo is de productievestiging in Slovakije op vandaag een gemeenschappelijke investering van Deknudt Frames en Deknudt Mirrors, maar blijven de bedrijven in Deerlijk onafhankelijk.
Groei en bloei
Kaderfabriek Deknudt, zoals het bedrijf vroeger heette, kende een sterk groei onder leiding van Luc Deknudt. Hij leidde het bedrijf van 1961 tot 1997. Het cliënteel bestond voornamelijk uit fotografen, in binnen- en buitenland. Een grote focus op kwalitatief hoogstaande producten, technologische innovatie en een permanent streven naar verhoogde efficiëntie waren de basis van het succes.
De kern van het beleid van Luc was het stimuleren van initiatieven bij zijn medewerkers, deze ideeën in overleg uitvoeren en opvolgen. “Het beste idee haalt het” was zijn favoriete leuze. Op technologisch vlak was de firma een pionier in het verwerken van kunststoffen voor de productie van fotokaders. In eerste instantie waren dat kaders in polyester, gegoten in flexibele mallen. Later was de techniek van het spuitgieten een zeer ingrijpende evolutie die talloze mogelijkheden bood voor vernieuwende designs tegen interessante prijzen. Het personeelsbestand groeide verder, zowel in productie als in administratie en verkoop, om in 1984 de kaap van de 200 medewerkers te bereiken.
Twee vestigingen
Momenteel wordt het bedrijf geleid door Bruno en Thijs Deknudt, de zonen van Luc. Het bedrijf heeft afzet in de meeste West-Europese landen, en verkoopt aan een divers cliënteel in fotografie, decoratie, meubel-, doe-het-zelf-, en geschenkzaken. Daarnaast vind je hun producten in de belangrijkste onlinekanalen, en realiseert het bedrijf ook projecten op maat voor bedrijven, restaurant- en hotelketens. In de 2 vestigingen, België en Slovakije, werken in totaal 55 mensen.
De productie bevindt zich (sinds 1995) in Slovakije, maar alle logistieke operaties zijn gecentraliseerd in de magazijnen in Deerlijk. Een deel van de voormalige productieruimten wordt verhuurd aan diverse externe huurders.