Alexander Vanlerberghe de dynamische CEO van Aqualex, is niet vies van een zot idee. Meer nog: het zit in het DNA van het merk. En wat Vanlerberghe ook onderneemt, het mag niet saai zijn. Eén gesprek met Bram Couvreur, stichter van het creatieve bureau Maister, was voldoende voor een big shot idea. Dat ging zo: op een rustige zondagmiddag zat Couvreur met zijn voetjes in de lucht, toen hij een telefoontje kreeg van Alexander. “Bram, wat ben je aan het doen?”, vroeg de CEO van Aqualex. “Niets? Oké, kom onmiddellijk af. Ik heb een idee.”
Kunstgalerij, showroom en themapark
Twee jaar later wordt het resultaat van dat ene telefoontje zichtbaar in Knokke. Het oorspronkelijke idee – een Aqualex-ruimte aan de Kustlaan in Knokke – kristalliseerde zich tot iets dat zoveel verder gaat dan een winkel of een showroom. Je kunt het best omschrijven als een combinatie van kunstgalerij, showroom en themapark. Kunstgalerij: je geniet er van kunstwerken en exclusieve designobjecten. Showroom: je ontdekt er de allernieuwste creaties van Aqualex. Themapark: alles draait rond één thema: water.
“In feite gaat het nog verder”, zegt Alexander Vanlerberghe. “Het ontwerp van Maister met bijhorende muziekervaring ontwikkeld door Sonhouse maakt van de ruimte een immersieve ervaring die je gelouterd, geïnspireerd en met opgefriste geest terug de wereld in loodst.”
Andere bril
De keuze voor een centrale cilindervormige corridor benadrukt de specifieke eigenschappen van het pand en zorgt ervoor dat passanten als het ware worden binnengezogen in de ruimte. Deze koker, een tweeënhalve meter hoge golf waar je als nieuwsgierige surfer doorheen laveert, is onderverdeeld in compartimenten. Deze indeling nodigt uit om rustig rond te kijken en je links en rechts te verdiepen in het aanbod van kunstwerken, exclusieve designobjecten en uiteraard ook de nieuwste ontwerpen van Aqualex zelf. Alle creaties zijn gerelateerd aan water en stimuleren je om met een andere bril naar het fenomeen water en water drinken te kijken.
De link met kunst
Met deze store wil Alexander Vanlerberghe de relatie tussen kunst en ondernemerschap beklemtonen. Lieselot Vandecapelle mocht als curator dit deel van de ‘showroom’ voor haar rekening nemen en ze zorgde voor een grote meerwaarde. Want: kunst is ondernemerschap en ondernemerschap is ook kunst. “Als productleader binnen het segment van de drinkwatersystemen zet Aqualex voluit in op R&D”, zegt de CEO. “Al sinds de oprichting in 2010 drijft het bedrijf op innovatie en zoekt het onvervaard verder naar nieuwe, originele en baanbrekende ideeën. Daarin voelen we ons verwant met kunstenaars voor wie experimenteren en vernieuwingsdrang een tweede natuur zijn. Ze zijn steeds op zoek naar nieuwe manieren om de wereld vorm te geven en geestverruimende ervaringen te creëren. Ook het gevoel voor esthetiek hebben we met kunstenaars gemeen. Een waterkraan is maar een waterkraan en hoort in de keuken. Neen, het kan ook een fraai design object zijn, een kunststuk dat je niet alleen in de keuken, maar ook in je living, slaapkamer of lobby plaatst. Kunstenaars uit alle tijden hebben hun hart en ziel gelegd in originele ontwerpen voor fonteinen, waterkruiken en wasbekkens. Is het dan niet logisch dat ook een waterkraan recht heeft op een inspirerend ontwerp? Met deze store willen we dan ook de kruisbestuiving en ideeënuitwisseling tussen onze teamleden en kunstenaars bevorderen. Onze designers halen inspiratie uit de kunstwerken die er hangen, maar ook uit de gesprekken, ideeënuitwisselingen en mogelijke samenwerkingen met de kunstenaars die er exposeren. Finaal gaat het om zoveel meer dan een eenvoudige kraan. We willen dat iedereen anders kijkt naar en denkt over water.”