In 2017 viert Deceuninck, marktleider in pvc-oplossingen voor ramen en deuren, gevels en dakrandoversteken, interieur- en tuinoplossingen, zijn tachtigste verjaardag. Dit vormde de aanleiding voor een feestelijke bijeenkomst in het Brusselse Tour & Taxis. Het West-Vlaamse bedrijf laat weten dat het één groot doel nastreeft: mee instaan voor duurzaam bouwen en dit door resoluut de kaart te trekken van innovatie, ecologie en design. Dit kan door het aanbrengen van ecologische en energievriendelijke oplossingen.
Volgens Bernard Vanderper, directeur Noordwest-Europa bij Deceuninck, wordt de strategie gebaseerd op drie grote principes. “Onze eerste motivatie is innoveren”, aldus Vanderper. “Hybride oplossingen met materialen op basis van pvc en composiet zijn hier een voorbeeld van. Continu zijn we op zoek naar innovatieve oplossingen voor onze 4 productcategorieën: ramen en deuren, tuintoepassingen, dak en gevel en tenslotte interieurtoepassingen. Met ventilatie en zonwering kwam er onlangs ook nog een vijfde toepassingsgebied bij. Tegelijkertijd hebben we oog voor de ergonomie. Onze producten zijn niet alleen gemakkelijk te produceren, maar ook te installeren en te onderhouden. Een tweede drijfveer is ecologie. Een uiterst belangrijk model hiervoor is total cost of ownership. We creëren producten die optimaal isoleren, een lange levensduur hebben en weinig onderhoud vergen. Vanzelfsprekend produceren we de Deceuninck-producten met een zo klein mogelijke ecologische voetafdruk. Op het einde van hun levencyclus kunnen ze telkens volledig worden gerecycleerd. Onze derde drijfveer is design. We hebben aandacht voor een tijdloze, strakke en elegante vormgeving en belijning enerzijds en voor kleuren anderzijds.”
Deceuninck werd opgericht in 1937 en behoort tot de top-3 van onafhankelijke producenten van pvc- en composietprofielen voor ramen en deuren, tuintoepassingen, dak- en gevelbekleding en interieurproducten. De hoofdzetel bevindt zich in Hooglede-Gits. Deceuninck is verticaal geïntegreerd en beschikt over 14 fabrieken, die samen met 22 magazijnen en distributiecentra instaan voor de vereiste service en responstijd naar de klanten. Geconsolideerd is het West-Vlaamse bedrijf goed voor 664 miljoen euro aan omzet en 3.600 medewerkers. De producten worden verkocht in 91 landen wereldwijd.