HOOGLEDE-GITS – Francis Van Eeckhout, CEO van Deceuninck, heeft er een Latijns-Amerikaanse toer op zitten. In Colombia, in de buurt van Bogota, opende Deceuninck zijn nieuwe fabriek en in Chili werd een showroom geïnstalleerd
Naast de expansie in Turkije en de Verenigde Staten heeft CEO en grootaandeelhouder Francis Van Eeckhout zijn zinnen gezet op Zuid-Amerika. Volgens Francis Van Eeckhout is het Zuid-Amerikaanse continent vrij onontgonnen gebied voor PVC. Deceuninck wil daarom bij de pioniers zijn. Een lokale aanwezigheid is echter een must. Nu voert Deceuninck al goederen uit naar Latijns-Amerika, en het doet dit vooral vanuit zijn eigen filialen in de VS en Turkije. De markt vroeg echter om een productiesite ter plaatse, zo heeft een grondige studie geleerd. Colombia kan bovendien dienen als springplank naar andere landen.
Deceuninck raamt de investering in Colombia op zo’n 5 miljoen euro. Dat is eerder kleinschalig in vergelijking met de recente investeringen in Turkije en de VS, liet Francis Van Eeckhout eerder al verstaan. Maar het potentieel is er ontegensprekelijk aanwezig. Deceuninck is er nu bij de eerste westerse spelers in een markt die zal groeien nu het land een einde heeft gemaakt aan een lange interne oorlog. PVC voor ramen is nog niet zo populair en de urbanisatie is nog maar net begonnen in Colombia. Maar op termijn, moet blijken dat een investering in Colombia een belangrijke strategische zet is geweest.