KORTRIJK – Twee West-Vlaamse en beursgenoteerde bedrijven maakten hun jaarresultaten bekend. Voor Deceuninck werd 2019 een zware tegenvaller, boven Kinepolis daarentegen kleurde de hemel mooi blauw. Deceuninck is Kinepolis niet, zoveel is duidelijk.
2019 was ongetwijfeld een jaar om in te kaderen voor Kinepolis: succesrijke introducties van nieuwe technologiën, tal van overnames of nieuwe openingen in het buitenland (Nederland, Frankrijk, Spanje, Canada), de blijde intrede op de Amerikaanse markt via de overname van MJR (Michigan) en als klap op de vuurpijl de titel ‘Onderneming van het Jaar’.
De financiële resultaten konden niet anders dan opwaarts zijn. De verdere implementatie van Kinepolis’ bedrijfsstrategie, zowel in nieuwe als bestaande markten, in combinatie met gunstige marktomstandigheden in Europa hebben geleid tot uitstekende resultaten. Vooral in de tweede jaarhelft ontvingen nagenoeg alle bioscopen significant meer bezoekers, dankzij erg succesvolle internationale blockbusters. Dit alles resulteerde voor 2019 in een omzetstijging van 15,9% (551,1 miljoen euro totale opbrengsten) met 13,3% meer bezoekers, en een stijging van de EBITDA met 23,8% tot 145,0 miljoen euro. De netto winst steeg met 14,7% tot 54,4 miljoen euro. Zowel de omzet als EBITDA per bezoeker namen verder toe.
Van winst naar verlies
Ander verhaal bij Deceuninck uit Hooglede. De omzet daalde met 6 procent naar 633,8 miljoen euro. Het EBITDA viel met liefst 26 procent terug naar 60,6 miljoen euro en in plaats van winst (+15,6 miljoen euro) in 2018 werd verlies genoteerd in 2019 (- 14,7 miljoen euro). Er worden drie redenen naar voor geschoven: lagere verkoop (volumes), aanhoudend hoge interestvoeten in Turkije en ook éénmalige herstructureringskosten in Europa (afslanking fabriek in Duitsland en verschuiving naar Polen). CEO Francis Van Eeckhout zegt dat de lange termijn er fundamenteel wel rooskleurig uitziet.