ROESELARE – Bij de publicatie van de halfjaarresultaten ging Deceuninck ook dieper in op de veelbesproken situatie in Turkije, waar de economie het hard te verduren krijgt. Turkije is niet alleen een belangrijke afzetmarkt voor Deceuninck maar het West-Vlaamse bedrijf heeft er ook een belangrijk productie apparaat. Toch was er niets dan goed nieuws van het oosterse ‘front’.
De twee Turkse fabrieken van Deceuninck (één in Istanboel en één in Izmir) staan nog altijd bekend als ‘sterkhouders” binnen de groep. De activiteiten in Turkije zorgen in de eerste zes maanden zelfs voor 70 procent meer winst. Turkije wordt beschouwd als een soort van tweede thuismarkt, zo heet het officieel bij Deceuninck. De perikelen met de Turkse economie blijven voorlopig zonder gevolg voor het lokale orderboek van Deceuninck. “Er is voorlopig geen impact”, aldus CEO Francis Van Eeckhout. “Al moet je er rekening mee houden dat dit zich op een bepaald ogenblik wél zal doen voelen.
De omzet van Deceuninck als groep steeg tijdens de eerste jaarhelft met 1 procent naar 341,5 miljoen euro. In Turkije alleen is er sprake van een groei met 6 procent. Twee zaken verklaren dat laatste cijfer: meer verkoop maar ook een aanpassing en opwaardering van de prijzen met 25 procent.