Tijdens zijn studies biologie aan de Universiteit van Gent, met specialisatie plantenbiochemie, werd Johan Dejonghe naar eigen zeggen getriggerd door de geneeskrachtige werking van actieve stoffen in planten op het menselijk lichaam.
Dat deed zijn interesse in het domein van de orthomoleculaire geneeskunde alleen maar toenemen. Of met andere woorden: het antwoord vinden op de vraag hoe lichaamseigen stoffen en levensstijlinterventies ervoor zorgen dat ze de oorzaken van ziektes kunnen behandelen?
“We moeten ons ervan bewust zijn dat het lichaam beroep doet op vitaminen, mineralen, aminozuren, eiwitten, onverzadigde vetten, vezels, water, enzovoort, om optimaal te functioneren”, aldus Dejonghe. “Een disbalans of verstoorde homeostase door onder meer stress, ongezonde levensstijl, trauma’s, pesticiden, herbiciden, overvloedig medicijngebruik, gebrek aan beweging, geraffineerde voeding, alcohol, roken, daling van nutriënten in groenten en fruit kan zorgen voor tal van klachten of het ontstaan van ziektebeelden.”
Familiebedrijf
In 1988 leidde zijn visie op gezond leven naar de oprichting van Deba Pharma. “Het wetenschappelijke luik en het contact met de artsen nam ik voor mijn rekening”, aldus Dejonghe. “Voor de boekhouding en administratie kon ik beroep doen op mijn echtgenote, Ingrid. Ze was op dat moment lerares in het secundair onderwijs. Toen Deba Pharma verder groeide koos ze ervoor om het onderwijs te verlaten en mijn rechterhand te worden.”
Inmiddels hebben de drie zonen (Kristof, Vincent en Frederik) ook hun blijde intrede gemaakt bij Deba Pharma. Ze zijn goed geschoold, blijven zich bijscholen en volgen wetenschappelijke studies op de voet op. De oudste zoon Kristof staat in voor het algemeen beleid, boekhouding, logistiek en marketing. Frederik buigt zich meer specifiek over logistiek, een divisie die inmiddels verregaand werd geautoatiseerd. Vincent onderhoudt vooral de direct commerciële relaties met apothekers of artsen.
Voldoening uit de job
Op de vraag wat de kernwaarden zijn van Deba Pharma, moet de zaakvoerder niet lang nadenken. “Laat ons zeggen dat we met Deba Pharma na 35 jaar toch een grote knowhow hebben opgebouwd”, zegt hij. “De menselijke factor is voor ons cruciaal. We leven uiteraard in een gedigitaliseerde wereld, waar ook wij sterk in investeren, maar we blijven echter ook sterk inzetten op die menselijke factor. We merken dat dit nog altijd wordt geapprecieerd. Ben je nu een eindgebruiker, arts, apotheker, specialist, osteopaat, therapeut, wij proberen voor iedereen de nodige tijd te nemen om hen de correcte info te verschaffen. Uiteraard worden ook opleidingen gegeven aan medici om dieper in te gaan op het productassortiment.Verder vinden we ook dat de producten betaalbaar moeten blijven. Onze kostenstructuur en efficiëntie zorgen ervoor dat wij met correcte prijzen zitten. Door de focus op efficiëntie zijn we er de voorbije jaren in geslaagd om onze prijzen vrij stabiel te houden, ondanks de gestegen grondstofprijzen. Bovendien zijn wij ook geen marketingmachine. Uiteraard investeren wij ook in onze positionering in de markt, maar we focussen ons voornamelijk op de kwaliteit van de grondstoffen en de samenstelling van onze producten. Kwalitatieve producten zorgen voor tevreden klanten. Tot slot werken we ook altijd met goed opneembare, synergetische en pure grondstoffen. Voor de leek geef ik altijd graag het voorbeeld van magnesium. Dit mineraal heb je namelijk in verschillende vormen. Een oxide-vorm zal je in ons gamma nooit vinden aangezien deze niet goed wordt opgenomen en lichaamsvreemd is.”