Elskens V 21 JokeCouvreur10

De ‘War for Talent’: de visie van Veronique Elskens (Robert Half)

ROESELARE - Iedereen heeft zo zijn eigen visie op de War for Talent, die onvermijdelijk is in een markt met veel talent maar ook veel vraag naar talent. De strijd om de witte merel: bij headhunter-  en selectiekantoor Robert Half (dat zijn West-Vlaamse uitvalsbasis in Roeselare heeft) weten ze er alles van. 'Leading lady' Veronique Elskens geeft op basis van uitgebreide ervaring in selectie, haar eigen kijk op de zaken: 'Tell your story and be authentic."  

De War for Talent woedt in alle hevigheid. “En we verwachten dat die strijd nog wel een tijdje zal aanhouden”, aldus Veronique Elskens. “Dé hamvraag luidt daarbij: hoe wapenen bedrijven zich het beste in deze strijd? Want kandidaten zijn niet meer geneigd om enkel in te tekenen op een job met een aantrekkelijk loon of een blitse wagen. Hoewel die natuurlijk wél nog altijd deel uitmaken van een volledig salarispakket, gaat het vandaag en morgen om meer dan dat. Het gaat over het totaalpakket van wat een bedrijf kan aanbieden aan werknemers en kandidaten. En over hoe u dat naar buiten brengt.”

Doe aan storytelling

“We adviseren onze klanten om, nu meer dan ooit, alles uit de kast te halen om kandidaten aan te trekken en werknemers te behouden”, stelt Elskens onomwonden. “Maar niet zomaar. Ga niet met losse flodders schieten, maar bundel alles in een duidelijk verhaal. In een story. In een mission statement en in een beleid. Jobdescriptions don’t sell, stories do.”

Bedrijven met een duidelijk beleid en een statement maken zich hoe dan ook aantrekkelijk bij potentiële kandidaten en werknemers. “Denk bijvoorbeeld aan flexibiliteit en thuiswerk, dat is niet meer weg te denken in de huidige maatschappij”, stelt Elskens. “Maar hoe vult het bedrijf die begrippen écht in? Zet de krijtlijnen uit en kijk vooruit. Doe hetzelfde voor loon en voordelen: wat bied je waarom aan. Zet je in op groene mobiliteit door eerder een e-bike aan te bieden dan een bedrijfswagen? Prima, maar vertel het ‘waarom’. Leerde de pandemie je om écht aandacht te gaan besteden aan het mentale welzijn van je medewerkers? Terecht. En ook hier: stippel dat zorgvuldig uit en communiceer erover. Focus overigens niet enkel op nieuwe kandidaten, maar geef ook je huidige medewerkers een duidelijk en helder zicht op zaken zoals carrièremogelijkheden en persoonlijke ontwikkeling. En ook al ben je er misschien nog niet toe gekomen om al die zaken zo duidelijk in kaart te brengen, is het ook prima om de richting mee te geven die het beleid uitgaat. En zoals hierboven al gezegd: Jobdescriptions don’t sell, stories do. Neem dat dus ook mee wanneer je een vacaturetekst schrijft voor een nieuwe functie. Ja, het is belangrijk voor een kandidaat om te weten wat er verwacht wordt, maar geef die persoon ook het volledige plaatje mee.”

Perfecte verhaaltje voor het slapen gaan

Veronique Elskens pleit tot slot ook nog voor een ander, vaak vergeten, aspect. “Maar wat je ook doet met de storytelling, gebruik geen moeilijke termen, wees menselijk en vooral authentiek”, stelt ze nog. “Dat werkt en spreekt aan, en maakt je employer brand geloofwaardiger en écht. Maak er het perfecte verhaaltje van voor het slapen gaan. Na een nachtje slapen staat die ideale kandidaat misschien plots wel voor je deur.”

foto door Joke Couvreur