Met een mooi order vanwege De Lijn, kan VDL Roeselare behoorlijk herademen. De Vlaamse vervoermaatschappij bestelt 125 nieuwe bussen van 12 meter lang. VDL is het vroegere Jonckheere. De waarde van het contract wordt niet medegedeeld.
De Lijn bestelt 80 dieselbussen en 45 hybride bussen. In tijden waar duurzaamheid en ecologie centrale thema’s zijn, mag dat verwondering wekken, temeer daar de Roeselaarse vestiging van het Nederlandse concern zich opwerpt als dé referentie als het gaat om de bouw van elektrische bussen. De Lijn zegt zelf dat het voluit voor elektrische bussen wil gaan, op voorwaarde dat de technologie helemaal op punt staat. In 2025 zouden er alleen nog groene bussen in het aanbod mogen zitten, aldus de Lijn. In deze fase worden een handvol e-bussen getest, zij het van aan een andere aanbieder (Van Hool).
Het Nederlandse VDL wist in de jaren negentig de hand te leggen op het vroegere Jonckheere. In Roeselare werken er 580 mensen en loopt er gemiddeld iets meer dan één bus per kalenderdag van de band, ofte 400 bussen per jaar. In 2016 was het filiaal goed voor een omzet van circa 96 miljoen euro.