Renson Paul 20 corona bijdrage

De klare kijk van West-Vlaamse topondernemers. Paul Renson: “Never waste a good crisis.”

WAREGEM – In deze bijzondere tijden laten we graag bijzondere West-Vlaamse ondernemers aan het woord en geven hen een forum om hun visie te vertolken. Vandaag Paul Renson, CEO van het gelijknamige familiebedrijf en groeibedrijf bij uitstek. Paul Renson zoals we hem kennen en waarderen als mens én als ondernemer: recht toe, recht aan, met gezond boerenverstand en een hoopvolle blik op de toekomst.

Wie had deze situatie durven voorspellen? Zijn we naïef geweest? Hebben we gedacht: “Met alle Chinezen maar niet met den dezen”? “Ik denk persoonlijk van wel”, zegt Paul Renson. “Meer zelfs: deze crisis heeft me doen inzien dat we de natuur te ver uitgedaagd hebben, teveel de limieten opgezocht hebben van ons eigen kunnen. Uiteraard is het belangrijk dat de economie volop draait, maar om dat te kunnen volhouden moet ieder van ons gezond zijn, in form zijn, en dus fysiek én mentaal sterk zijn. Om de economische schade in te perken is het van essentieel belang dat iedereen op korte termijn zo snel mogelijk – en op een veilige manier – terug aan het werk gaat. Daar bestaat geen twijfel over. Maar laten we eens even kijken naar het grotere geheel.”

“Never waste a good crisis.”

Het is volgens Renson fout als we enkel zouden focussen op de geleden schade om die dan op zo kort mogelijke termijn te willen inhalen. Eerst moet er worden uitgezoomd en geanalyseerd welke structurele veranderingen nodig zijn in een post corona tijdperk. “Dit is hét uitgelezen moment om stil te staan bij wat er in het verleden verkeerd gelopen is en wat daarvan de oorzaken waren”, vindt Paul Renson. “Kwestie dat we in de toekomst kunnen voorkomen, eerder dan te moeten genezen. Als ik terug kijk naar mijn kindertijd, hadden wij een bal, een fiets en het verlangen om buiten te spelen. We moeten wat mij betreft op zoek naar een nieuwe balans voor de toekomst. Eentje die het midden houdt tussen het artificiële en het natuurlijke, tussen opnieuw het maximale halen uit onze productie enerzijds, en de fysieke en mentale gezondheid op peil houden van de mensen die daarvoor instaan anderzijds. Dat is voor ons bedrijf niet nieuw. Al van lang voor deze crisis waren we er ons van bewust. Door de natuurelementen (zon, licht, lucht) slim in te zetten brengen we de natuur opnieuw dichter bij de mens. Mensen moeten gezond kunnen leven en wonen willen ze maximaal kunnen bijdragen om onze economie te doen heropleven. Mensen moeten zich in de beste omstandigheden kunnen ontspannen, kunnen sporten, gezonde voeding tot zich nemen, goed recupereren (gezonde nachtrust), optimaal kunnen genieten van wat de natuur te bieden heeft, willen ze de nodige energie opdoen. Of zoals de baseline van Renson het zegt: ‘Creating Healthy Spaces’. We moeten volgens mij opnieuw meer ‘buitenmens’ worden, en er op letten dat we niet enkel nog voor de laptop, tv of smartphone hangen. Zeker als je weet hoe het buitenleven een positieve invloed kan hebben op onze ontwikkeling, herstel en ons welbehagen. Met de natuur als bondgenoot houden we ieders fysieke en mentale gezondheid op peil. Dat is mijn diepe overtuiging.”

Anders werken

Deze ongeziene crisis is een uitdaging om het in de toekomst anders aan te pakken. “Denk aan telewerk en flexibel werken dat kan bijdragen tot een oplossing voor de ellenlange files”, zegt Renson. “Denk aan het groeiende belang van lokaal kopen en lokaal produceren. Er moet een transitie komen naar een duurzame economie met meer aandacht voor gezondheid en natuur. Health is wealth. Laat binnen en buiten in elkaar overlopen. Laat de natuur terug toe in de stad. We moeten uit deze crisis leren om sterker te staan voor de toekomst. En als ik daarbij één raad mag geven, dan is het vooral om vooruit te blijven kijken. Wij zijn bijvoorbeeld een bedrijf dat innovatie hoog in het vaandel draagt, daar blijven we op inzetten. Zowel op het vlak van R&D, IT als marketing. Met één duidelijk doel voor ogen: ons te blijven onderscheiden, ook als dit alles voorbij is.”

Creatieve medewerkers

“Dat Renson in deze uitzonderlijke omstandigheden tot op vandaag operationeel blijft, hebben we volgens mij vooral te danken aan het feit dat we in het verleden met zijn allen bergen werk verzet hebben”, besluit de CEO. “Dat heeft ons een sterke buffer opgeleverd waardoor we nu tegen een stootje kunnen. En daar wil ik alle medewerkers uit de grond van mijn hart voor danken. Ik heb ook gemerkt dat de flexibiliteit en creativiteit onder de medewerkers meteen is komen bovendrijven, van zodra de eerste maatregelen opgelegd werden. Mensen hebben zich snel aangepast en tonen respect voor wat afgesproken wordt. Dat begrip en de bereidwilligheid van iedereen om de algemene werking van ons bedrijf te kunnen blijven garanderen, geeft mij een bijzonder gevoel.”