ARDOOIE – In deze bijzondere tijden, laten we graag bijzondere West-Vlaamse ondernemers of managers aan het woord en geven hen een forum om hun visie te vertolken. Vandaag Michèle Sioen, hoofdaandeelhouder en CEO van de beursgenoteerde textielgroep Sioen Industries.
En toen was er corona, daarna was alles anders. “Zo zal 2020 volgens mij de geschiedenisboeken ingaan”, zegt Michèle Sioen. “Met verandering als constante, alles wat we voor evident aannamen, komt op de helling. Als mens, als bedrijf en als samenleving. Hoewel de langetermijneffecten van het coronavirus nog zeer onbekend zijn, is het duidelijk dat de impact van deze crisis door elke laag van ons maatschappelijke weefsel voelbaar zal blijven. Post corona zullen mensen op een andere manier samenwerken, anders met elkaar omgaan en anders in de wereld staan. Een deel van de gebruiken die we noodgedwongen met corona invoerden, zal blijven hangen. Neem nu de digitalisering. Die was voor corona al een feit maar zal vanaf nu nog exponentieel toenemen. Op enkele weken tijd heeft iedereen, willens nillens, een enorme digitale sprong gemaakt. Digitale meetings worden het nieuwe normaal. De samenwerking met zakenpartners en medewerkers wereldwijd zal in de toekomst anders verlopen. We gaan minder snel het vliegtuig nemen en al eens meer een video call inlassen. Ook in het onderwijs wordt online -zeker voor hoger en internationaal onderwijs- geen uitzondering, maar regel. Ook de digitale communicatie met familie en vrienden via allerhande apps zal blijven toenemen. Alhoewel we hierin niet te ver mogen gaan en een warme menselijke interactie nog altijd heel belangrijk is, ben ik er van overtuigd dat onze binding met mensen op een andere manier zal gebeuren: niet enger, maar ruimer, rijker en bewuster. En zo zullen we met zijn allen relaties, zowel privé als professioneel, heruitvinden.”
Hygiëne en veiligheid
Post corona zal ook nog andere effecten hebben, denkt Michèle Sioen. “Ook de nood aan hygiëne zal wellicht blijven en de hunker naar bescherming zal beslist groter worden”, zegt ze. “In de zakenwereld en zeker bij de salesmensen was handjes schudden een ochtendritueel en gold het als algemeen fatsoen. Vele mensen moeten tijdens corona echt hun best doen om die spontane reflex bij een ontmoeting te onderdrukken. Post corona behoort handen schudden tot het verleden. Hier kunnen dan alvast ook geen politieke rellen meer door ontstaan (lacht). We zullen voorwerpen en oppervlakken die door veel mensen worden aangeraakt blijven desinfecteren. Frequent handen wassen en handgels in vergaderruimtes bijvoorbeeld, zie ik zeker blijven. Net als de maskers trouwens, die we gewoon niet meer kunnen wegdenken. Ze komen tegenwoordig in alle maten en kleuren en horen er nu al bij zoals juwelen en andere accessoires. Ik begrijp die tendens wel, al moet veiligheid blijven primeren. Een wasbare en herbruikbare filter is hier zeker een oplossing: iedereen draagt langs de buitenkant wat hij/zij wil, maar door een goede filterstof aan de binnenkant is toch noodzakelijk om iedereen te beschermen.”
Tijd en moed om te veranderen
“We beleven een ongelooflijke, ongeziene crisis en dat is een understatement”, aldus de CEO. “Maar we moeten ook het positieve durven en blijven zien. Hoe mensen creatief zijn bijvoorbeeld maar ook hoe ze in lockdown zichzelf en hun manier van leven in vraag stellen. We zien dat heel veel van onze bedrijven weerbaar en wendbaar zijn en zich vlot aanpassen aan het nieuwe normaal. Hoe bedrijven meer doen dan alleen maar overleven want ze passen hun interne structuren aan, zien nieuwe opportuniteiten, ontwikkelen nieuwe producten en rollen nieuwe business modellen uit. Creatief en innovatief zijn is altijd de boodschap, zowel voor grote als kleine bedrijven, maar dat is niet anders dan voor corona. Het bedrijf van mijn dochter AFC-collection.com biedt bijvoorbeeld een lease-to-buy van meubelen, nieuw of second life, maar altijd duurzaam. We zien dat mensen, als ze terugplooien op zichzelf, innerlijk groeien en meer belang hechten aan zaken die ze voor corona als vanzelfsprekend namen: hun relatie, familie, vrienden, werk, hun vrijheid. Corona doet ons beseffen wat we hebben, inzien wat we willen houden en geeft ons tijd en moed om te veranderen.”
Lessen trekken
Blijft de vraag: welke lessen trekken we uit deze viruscrisis? “Ik hoop alvast dat we lessen trekken uit corona, want het is niet de eerste pandemie en het zal ook niet de laatste zijn”, aldus Michèle Sioen. “Na de crisis moeten we de balans opmaken en ons daarbij ook kritische vragen durven stellen zoals: was die volledige lockdown wel verantwoord? Legden we hierdoor niet een al te grote schuld op onze jeugd, die de volgende jaren al die schulden en verliezen zal moeten terugbetalen? Na de crisis moet onze aanpak bekeken worden, en moeten we een balans maken van de maatregelen. Kijken wat positief en negatief was om in de toekomst niet weer dezelfde fouten te maken. Door die balans op te maken, kunnen we beter beslagen reageren op een volgende pandemie en voorbereid zijn op alle niveaus. En met “we” bedoel ik: Jij en ik, maar ook de medische wereld, de regering(en) en de bedrijfswereld. Kortom, iedereen.”