Haspeslagh Jan Ardo

De klare kijk van West-Vlaamse topondernemers. Jan Haspeslagh (Ardo): “Moeilijk gaat ook.”

ARDOOIE – In deze bijzondere tijden laten we graag bijzondere West-Vlaamse ondernemers aan het woord en geven hen een forum om hun visie te vertolken. Vandaag komt managing director Jan Haspeslagh (Ardo) aan de beurt, in tandem met zijn vorig jaar benoemde CEO Gabrielle Kalkwijk. Hoe analyseren zij de toestand van hun diepvriesbedrijf, dat in 2018 nog de titel ‘Onderneming van het Jaar’ verdiende.

Als producent van vriesverse groenten, – fruit en -kruiden, valt Ardo onder de categorie essentiële sector. “De perceptie die bij sommige mensen leeft dat wij nu van een booming business kunnen spreken dient wel genuanceerd te worden”, zeggen Jan Haspeslagh en Gabrielle Kalkwijk. “Daar waar supermarkten door het hamstergedrag van de consument een pak meer hebben besteld, is de verkoop naar de horeca sector ingestort. Wat dit op termijn voor onze cijfers betekent, kunnen we nu nog niet inschatten. We ondervinden ook extra kosten op vlak van transport en stockage, en ook daar kunnen we de impact nog niet van inschatten. Voorzichtigheid is dus ook voor ons aan de orde.”

 

Het juiste pad

Bij Ardo leeft wel het gevoel dat deze crisis een stukje de bevestiging geeft over het juiste strategische pad waarvoor werd gekozen. “Onze vriesverse producten met lange houdbaarheid zijn duurzame, nutritieve en gebruiksvriendelijke producten en de eindconsument komt in deze tijden misschien des te meer tot dit besef”, aldus Jan Haspeslagh en Gabrielle Kalkwijk. “Verder hebben we er ook voor gekozen om onze medewerkers helemaal centraal te stellen. Zonder hen geen bedrijf. Er is dan ook alles op alles gezet om de nodige veiligheidsmaatregelen snel ingevoerd te krijgen. We staan er echt op dat alles nauwlettend nageleefd wordt. Crisissituaties brengen gelukkig ook al eens het beste in de mens naar boven, en wij zijn getuige geweest van een extra drive, flexibiliteit en zelfs nieuwe talenten bij onze medewerkers. We trachten dan ook onze appreciatie te tonen. We sprongen mee op de kar van de #Foodheroe-campagne die Fevia startte, we geven af en toe een kleinigheidje mee en zetten volop in op duidelijke verscheiden communicatie. We blijven ook inzetten op aanwerving. Overbodige vacatures zijn er niet bij ons. Ook het inzetten op digitalisering is cruciaal. We waren de laatste maanden gelukkig al volop werk aan het maken van meer thuiswerk, digitalisering van info, tools om binnen onze groep te kunnen vergaderen zonder telkens het vliegtuig op te moeten. In die zin zijn we nu in een stroomversnelling geraakt, en met succes. Ook nu, wanneer de nood het hoogst is, blijken aanpassingspijnen veel gemakkelijker te overkomen.”

Blijven produceren

“Finaal worden we opnieuw met onze neus op het feit gedrukt dat de natuur ons ritme dicteert”, heet het bij de top van Ardo. “Covid-19 of niet, op een bepaald moment zijn onze groenten klaar om van het land te komen. De eerste spinazieoogsten zijn klaar om verwerkt te worden.  Wij moeten er staan met onze productieteams. Wanneer het tijd is om te zaaien of te planten, moeten onze landbouwers dit kunnen doen, liefst met de hulp van de seizoensarbeiders waar zij al jaren op rekenen. Het zijn geen evidente tijden voor onze telers. Wij doen er in elk geval alles aan om te blijven produceren en onze klanten wereldwijd te beleveren. En ondertussen blijven we trouw aan onszelf, waken wij zoals een goede huisvader over onze kosten en trachten wij zo goed mogelijk prognoses te maken en te anticiperen op wat er zich de komende weken en maanden nog zal voorvallen.”