-Ooit gedacht dat het zo lang zou duren?
-Catherine Debal: Neen, niet echt. Ik denk dat niemand dit ooit heeft gedacht mochten ze ons in 2019 verteld hebben dat we in 2020 een jaar zouden sluiten.
-Wat is het impact geweest?
-Catherine Debal: We hebben enerzijds omzetverlies geleden omdat wij als zakenhotel snel hebben moeten sluiten, want bedrijven hebben hun medewerkers verplicht om te telewerken. Anderzijds waren er heel wat vaste kosten die bleven doorlopen, zoals abonnementen op televisie, hotelsoftware, elektriciteit, verzekeringen. Daar bestond geen stop-knop voor, temeer daar we geen enkel zicht hadden op een mogelijke heropeningsdatum.
-Wat vond je van de rol van de overheid?
-Catherine Debal: De overheid laat zich adviseren door vakmensen in hun gebied. De juiste beslissingen nemen en moeten handelen naar de bestaande capaciteit van ziekenhuisbedden is zeker een delicate evenwichtsoefening geweest.
-Ooit gedacht aan opgeven of afbouwen?
-Catherine Debal: Opgeven of afbouwen? Neen, geen seconde. De drive om verder te doen is groter dan ooit, al zal het niet zonder slag of stoot gaan.
-Wat waren de alternatieven? Take away was niets voor jullie?
-Catherine Debal: We hebben een te grote organisatie, financieel was take away voor ons niet haalbaar.
-Vrees je dat personeel zal wegblijven?
-Catherine Debal: Ik had er groot vertrouwen in dat iedereen ging terugkomen. We hebben een uitzonderlijk goed en hecht team , met zeer verantwoordelijke mensen, maar ik ben er mij van bewust dat dit uitzondering is op de regel. Veel van mijn collega’s hebben wel dit probleem.
-Hoe ziet u de toekomst? Alles terug normaal?
-Catherine Debal: Voor zakenreizen zullen we nog wel een jaar of twee moeten wachten om terug op het niveau te komen van 2020. Maar mensen zullen toch terug persoonlijk contact willen. In normale omstandigheden zou 2020 een topjaar worden met een volle agenda. Ik ben ervan overtuigd dat we zullen heropleven nadat iedereen een vaccin heeft gekregen. We zullen de draad terug opnemen zoals voorheen, maximale kwaliteit leveren en een sfeervolle beleving voor de klant garanderen. Waar nodig zullen we bijsturen. Ons team is ook heel creatief in het bedenken van nieuwe concepten.
-Wat heeft dit met u gedaan als ondernemer?
-Catherine Debal: Als ondernemer zie je ook nieuwe opportuniteiten. We zijn creatief en we kijken voorruit. We gaan deze periode zo snel mogelijk achter ons laten en gaan full force ahead.
-Hoe ziet u u de herstart?
-Catherine Debal: De heropstart loopt vlot, iedereen is gemotiveerd om er samen iets moois van te maken.
-Wanneer terug op volle toeren?
-Catherine Debal: Als food & beverage snel terug oppikt, dan gaan we terug snel naar het normale gaan. Voor business overnachtingen is het een ander verhaal, dat zal nog een jaar of twee duren, maar de beurzen komen eraan en die zullen hopelijk veel volk trekken.
-Zal het kaf van het koren worden gescheiden?
-Catherine Debal: Er zullen jammer genoeg mensen hun zaak moeten sluiten, maar er zijn goede mensen tekort in de horecawereld, dus die zullen snel aan de bak kunnen komen. Ik ben voor een divers aanbod in een stad, van snelle hap tot sterrenrestaurants. Voor elke gelegenheid hoort een andere beleving, een groot aanbod maakt een stad aantrekkelijk. De zaken die het professioneel aanpakken zullen zeker voordeel halen maar zonder een goed team om je heen kan je niet verder. De witte kassa is een algemeen goed geworden en de implementatie zit wel goed in Vlaanderen. Wij werken met flexijobs die ook een meerwaarde zijn voor onze staff, zij zien het met ander ogen en geven ook positieve input. De overheid zal wel de bedrijven moeten blijven ondersteunen anders zal er een te groot bloedbad komen. Tijdelijke economische werkloosheid tot eind 2022 zal geen overbodige luxe zijn. Het spijtige is dat de overheid de ho-re-ca als één geheel beschouwt. Een hotel runnen heeft toch een andere input nodig dan een restaurant of een café. Als er maar 5 kamers zijn, kan je een kamermeisje geen 8 uren laten werken, toch?
-Zal je bepaalde zaken anders doen?
-Catherine Debal: Het welzijn van de werknemers binnen de onderneming is een belangrijke factor. Dit impliceert dat mensen ook eens een weekend thuis zijn. Hun gezinsleven en sociaal leven in balans houden vind ik belangrijk. Ik denk dat dit ook de reden is waarom mensen langer in je onderneming blijven werken.
-Zullen de prijzen stijgen?
-Catherine Debal: Wij houden onze prijzen op normaal niveau. Sectorieel zou er wel wat kunnen gebeuren, maar die oefening ligt bij de overheid. Als men kwaliteitsvolle mensen naar de horeca willen brengen, moet men die ook goed verlonen en moet de prijzen dus navenant zijn.
-Finaal: met welke positieve boodschap herbegin je?
-Catherine Debal: De horecamensen hebben een stressvol leven, ze moeten veel presteren in een korte tijd en dat elke dag opnieuw met de glimlach. Dat die mensen even konden herbronnen, vind ik ook wel een goede zaak.