Wevelgem Airport 20

Dassault strijkt in alle stilte neer op Kortrijk Airport

WEVELGEM – Het bestuur van Kortrijk-Wevelgem Airport laat weten dat 2019 een overgangsjaar was. Na de reorganisatie van de uitbating in maart 2018, waarbij een NV aan het roer kwam van het luchthavenbeheer, is 2019 het jaar geworden van de eerste fase van belangrijke infrastructuur ingrepen. Inmiddels heeft Dassault -een grote naam in de internationale luchtvaart- zich gevestigd op de regionale luchthaven met een eigen onderhoudscentrum voor businessjets.

Dassault legde het voorbije jaar in alle stilte de hand op het maintenance center dat voordien tot Luxaviation België behoorde. Deze investering werd nog niet eerder gecommuniceerd. Luxaviation Holding, de moedermaatschappij van Luxaviation België (dat privé zakenvluchten uitvoert), wilde af van de onderhoudsactiviteiten met de bedoeling zich enkel nog toe te leggen op de corebusiness. Dassault sprong via zijn dochterbedrijf ExecuJet MRO Services voor de volle honderd procent op de kar. Op Kortrijk Airport zijn 9 mensen betrokken bij dit onderhoudscentrum dat geleid wordt door Bart Hautekeur. Dassault staat met zijn knowhow en ervaring garant voor topkwaliteit.

New look luchthaven

In Wevelgem stond de voorbije maanden alles in het teken van infrastructuurwerken aan de new look luchthaven. De taxibanen en vliegtuigparking alsook de verbindingsstukken met de startbaan werden volledig vervangen en in de noordelijke luchtvaart bedrijvenzone werd een beveiligde perimeter geïntegreerd. Deze werken zitten op schema en worden nu nog verder gezet in 2020. Tegen de zomer zou alles moeten uitgevoerd zijn zodat de luchthaven een volledig aangepaste infrastructuur heeft. “De voorbereidende werken hebben in 2019 uiteraard impact gehad op het vliegverkeer”, aldus directeur Stefaan Van Eeckhoutte. Hij wijst er op dat de luchthaven in 2019 niet op volle capaciteit heeft gedraaid. Er waren zelfs een aantal effectieve sluitingsdagen waarbij toestellen tijdelijk naar elders verhuisden, of perioden met beperkingen voor het vliegverkeer. Dit alles uitte zich in een daling van het verkeer van ongeveer 10% tegenover 2018. “In totaal spreken we over om en bij de 35.000 bewegingen en over 2.600 buitenlandse zakenvluchten”, aldus Stefaan Van Eeckhoutte nog.

Ook in het jaar 2020 zullen onvermijdelijk nog een aantal tijdelijke maatregelen nodig zijn om de verdere werkzaamheden vlot en veilig te laten verlopen. Vanaf de maand juni zou Kortrijk Airport dan zijn gewenste niveau moeten bereiken, en dus nieuwe groei realiseren. De  beheersmaatschappij verwelkomt intussen nieuwe privé-investeringen, met liefst 6.000 m2 aan nieuwe vliegtuig onderhouds- en stelplaatsen.