Port of Antwerp-Bruges heeft de ambitie om de energietransitie in de maritieme sector te versnellen. De cruiseterminal aan de Zweedse Kaai in Zeebrugge wordt (als enige terminal) door het Havenbedrijf zelf uitgebaat en is dus een ideale plek om die ambitie in daden om te zetten.
De plannen om hier een walstroominstallatie te bouwen, passen binnen de projectoproep van het EU-programma Alternative Fuels Infrastucture (AFIF) van de Connecting Europe Facility. Het Havenbedrijf diende het project in en vandaag maakte de EU bekend dat er voor de walstroominstallatie 3,2 miljoen euro aan subsidies wordt toegekend.
Cruiseschepen verbruiken veel energie terwijl ze aan de kade liggen. Dankzij de walstroominstallatie zullen cruiseschepen die in Zeebrugge aanmeren de mogelijkheid hebben om over te schakelen op groene elektriciteit vanop het hoogspanningsnet. Hierdoor hoeven ze zelf geen elektriciteit op te wekken met dieselgeneratoren. Dit betekent dat er geen emissies meer zijn en ook dat het geluid van de draaiende generatoren wegvalt. De impact op het milieu, het klimaat en de omgeving vermindert op deze manier zeer sterk.
Grote opsteker
Intussen loopt de procedure om een partner aan te stellen die de walstroominstallatie zal bouwen, onderhouden en uitbaten. De gesprekken daarover zitten in de laatste rechte lijn.
Dirk De fauw, ondervoorzitter van de raad van bestuur van Port of Antwerp-Bruges, is een gelukkig man. “Met de walstroominstallatie van Port of Antwerp-Bruges op onze cruiseterminal zal de impact van cruiseschepen op onze omgeving zeer sterk dalen”, aldus De fauw. “We lopen hiermee vooruit op de Europese regelgeving. Deze subsidie is een erkenning van de inspanningen van Port of Antwerp-Bruges om de energietransitie in de maritieme sector te versnellen. We nemen hier het voortouw met een walstroominstallatie op onze enige eigen terminal.”