ROESELARE – Wie ambitieus is, en een mooi product in huis heeft, wil groeien. Dat is net de bedoeling van de broers Gauthier en Arnaud Vandeputte met hun West-Vlaamse uurwerkcollectie Jules & Fils. Maar koken kost ook geld. Om een nieuwe collectie te ontwerpen en op de markt te brengen, doen ze beroep op crowdfunding. Het blijkt een onverhoopt kassucces.
De broers Vandeputte zetten in de vijfde generatie de traditie van uurwerkmaker verder die in Roeselare begon aan het einde van de negentiende eeuw. Al die tijd bleef het family business. Met de lancering van Jules & Fils in 2016 gaven ze een bijzonder nieuw elan aan de activiteiten. Het merk heeft zich in no time een plaatsje veroverd op de markt met een mix van topkwaliteit en fraai afgewerkt design, en dat tegen betaalbare prijzen. In hartje Roeselare heeft Jules & Fils nu ook een eigen conceptstore.
De lancering van een derde reeks klasse uurwerken gaat gepaard met een crowdfunding campagne bij wat gemeenzaam fools, family & friends wordt genoemd . “De bedoeling was om om en bij de 15.000 euro vers kapitaal uit de markt te halen”, vertelt Gauthier Vandeputte. “Vandaag klokken we af op 23.000 euro. We hebben nog vijf dagen te gaan. Aanstaande zondag omstreeks 16 uur in de namiddag wordt alles afgesloten. Het voorbije weekend zijn we boven de 150% gestegen. We hopen stilletjes de kaap van 25.000 euro te kunnen ronden. Fingers crossed. Alles wordt sowieso geïnvesteerd in de verdere uitbouw van Jules & Fils.”