Pushmeldingen op websites, nieuwsbrieven, het opmaken van visuals, ondersteuning bij sociale media, IT-oplossingen aanbieden,… de verschillende divisies van CRM Group hebben niet stilgezeten en merken dat bedrijven klaar zijn om een efficiënte, duurzame en veilige werking in de huidige tijdsgeest op te zetten.
Veilige werkomgeving
Bij de start van de coronacrisis stonden de IT’ers en cyberexperten heel wat bedrijven bij op vlak van IT. Vaak ging het om snel telewerk opzetten, overbelastte servers, …. Toch is het belangrijk om hier op voorbereid te zijn, aangezien telewerk een blijver lijkt te worden. Een flexibele IT-infrastructuur met bijvoorbeeld VPN-connecties en mogelijkheden om in de cloud te werken zijn daarbij essentieel. Daarbij werpt CRM Group ook de aandacht op veiligheid: bedrijfs- en/of klanteninfo passeert via een buitennetwerk wat het risico op hacking vergroot. Een veilige IT-infrastructuur is dus belangrijk.
Online aanwezigheid
Dat sluit aan bij de expertise van het allround communicatiebureau van de groep, die zijn ervaring in het opzetten van webshops de voorbij periode goed kon inzetten. Zo bieden ze een express-webshop aan: in no-time wordt een gebruiksvriendelijke en veilige shopomgeving opgezet. Niet alleen dient het als extra verkoopkanaal, maar ook als terugval wanneer je fysieke zaak moeilijk te bereiken is.
“Ondernemers beseffen dat de combinatie tussen on- en offline verkoop versterkend werkt”, merkt Roland Maes, ceo CRM Group, op. “Dat kan via een webshop, maar evengoed met een sterke website als digitaal uithangbord voor je bedrijf. Bovendien werkt het een duurzame toekomst in de hand, want #winkelhieren en #ikkooplokaal blijft aan populariteit winnen. Door je webshop of website nu verder te professionaliseren, staan die helemaal klaar voor een eventuele tweede lockdown en ben je de concurrentie een stapje voor.”
Efficiënte communicatie
Verder wint het communicatieluik deze coronacrisis duidelijk aan belang, want ondernemers beginnen te experimenteren met sociale media. Een laagdrempelige, directe en snelle communicatietool naar je doelgroep. “Het brengt extra leven en houdt je merk ook in tijden van sluiting levendig. Het is nu zaak om na de verkennende fase verder te professionaliseren. Tal van sociale mediatoepassingen kunnen je business nog een flinke boost geven”, ondervindt socialmedia-workshops.be (SMW).
Duurzame tendensen
Door het coronavirus werd CRM Group wel genoodzaakt om het lanceringsevent van CEO’s 4 Climate uit te stellen naar 15 september. Intussen werd het project verder uitgebouwd en zijn er wel positieve tendensen richting duurzaamheid met onder meer minder verkeer op de wegen, meer lokale handel en meer aandacht voor het welzijn van werknemers.