Cras pakte op Prowood uit met een nieuw beursconcept. “Dit nieuwe ontwerp is een voorbode van hoe onze fysieke vestigingen er in de toekomst zullen uitzien”, vertelt Kenneth Tallir, omnichannel marketing manager bij Cras. “Je kan dit nieuwe verhaal samenvatten als ‘het gedigitaliseerde atelier’: een plek die voor de houtvakman vertrouwd aanvoelt door de sobere, functionele inrichting maar tegelijk ook slimme digitale tools bevat om het bezoek van de klant zo interessant en efficiënt mogelijk te maken.”
De innovatieve Cras-stand toonde naast producten, stalen en brochures, ook een reeks interactieve touch-schermen die de klant maximaal moeten informeren en hem of haar ook een beleving ‘hors du commun‘ geven. “Met nieuwe diensten, zowel digitale als fysieke, willen we ons profileren als dé partner bij uitstek voor de vakman”, aldus nog Kenneth Talir. “Denk aan een nachtsas voor afhalingen na de openingsuren, aan een ‘fastlane’ voor het afhalen van geplande bestellingen, aan digitale tools zoals bijvoorbeeld een digitaal klantenplatform, maar ook aan veel aandacht voor kwaliteit, zowel van onze goederen als onze diensten. Alleen door aan de verwachtingen van onze klanten te beantwoorden kunnen we die rol echt opnemen. Die verwachtingen proberen we momenteel zo goed mogelijk in kaart te brengen. Zowel op de beurs, maar ook via mail doen we daarvoor klantenbevragingen. Want alleen door eerst grondig naar onze klant te luisteren kunnen we immers de juiste acties ondernemen.”
De zorg voor de medewerker
Cras heeft onder impuls van zijn CEO Frederic Cras (zie foto) een kristalhelder toekomstplan voor ogen, en dat vertaalt zich in nieuwe investeringen. Zo wordt er momenteel druk gebouwd aan een productiehal voor houtskeletbouw elementen. Daarnaast is ook een derde thermo oven in bestelling waarmee Cras volop wil inzetten op het duurzamer inzetten van lokale houtsoorten. En tegelijk worden nieuwe locaties gezocht voor extra fysieke vestigingen.
Om die gewenste toekomst te bereiken wil het bedrijf dan ook de juiste profielen aantrekken. “Welzijn op het werk wordt om die reden ook een topprioriteit”, vervolledigt de omnichannel manager zijn verhaal. “Cras moet een ‘great place to work’ worden. We denken dat het reeds fijn vertoeven is bij Cras maar de veranderende wereld stelt nieuwe verwachtingen waar ook wij als werkgever creatief mee om wil gaan. Mobiliteit, thuiswerk, job doorstroming: het zijn uitdagingen die ook voor ons kansen bieden. We zijn immers een familiebedrijf en willen de juiste waarden uitdragen naar al onze collega’s. Bij ons geen ‘private equity’ policy op zoek naar snelle winst, maar wél duurzame groei met het welzijn van onze medewerkers en onze klanten centraal.”