vermeulen e

Couturier Edouard Vermeulen realiseert op zijn 65e zijn ultieme droom in Parijs

IEPER - De uit Ieper afkomstige en befaamde couturier Edouard Vermeulen (Natan) viert begin maart zijn 65e verjaardag. Nog even en hij is 40 jaar aan de slag met zijn unieke modehuis dat in 1983 het levenslicht zag in Brussel. Uitgerekend nu realiseert hij een al jaren gekoesterde ultieme droom: een plaatsje veroveren in het bekende Parijse luxe grootwarenhuis  Le Bon Marché waar hij zijn kunstjes en oeuvre mag tonen aan le beau monde. 

Sinds 2020 heeft het modehuis Natan van Edouard Vermeulen al een eigen winkel in Parijs, aan de Rue des Pères. Maar nu opent hij ook even verderop een corner in Le Bon Marche. De Belgische mode ondernemers Dries Van Noten en Christian Wijnants gingen hem daar al voor. Edouard Vermeule, is duidelijk waar hij stelt dat dit een ultieme droom is die uitkomt, en dit aan de vooravond van zijn 65e verjaardag.

Natan krijgt een eigen corner van 30 vierkante meter op de tweede verdieping van het Parijse warenhuis. De inrichting van de corner gebeurt door de met Vermeulen bevriende architect Jean-Philippe Demeyer. Naast de prêt-à-porterstukken die Le Bon Marché inkocht, hangt Vermeulen zelf ook couture creaties op, zoals de stukken in raffia. “Om echt te tonen wat we in huis hebben”, vertelt de ontwerper in het magazine Sabato. “Deze corner is voor mij in de eerste plaats een springplank, een poort naar het buitenland. Omdat hier zo’n internationaal publiek over de vloer komt. En omdat de credibiliteit van Le Bon Marché afstraalt op Natan. Hier worden merken echt opgepikt. We hebben heel hoge verwachtingen.”

Focus op samenwerking

Le Bon Marché vroeg Natan niet alleen om een corner in te richten die het merk op Parijse bodem presenteert, maar ook om een collab te doen, zo weet Sabato nog te melden. Tot en met 24 april loopt in het grootwarenhuis ook de expo ‘X’, die volledig gaat over samenwerkingen. Tussen verschillende merken én op verschillende domeinen: van mode tot design, van cosmetica tot accessoires en van sport tot speelgoed. Voor de expo worden meer dan zeventig collabcollecties gemaakt, die exclusief te zien én te koop zijn in Le Bon Marché Rive Gauche, alleen tijdens de duur van de expo.

Het doel: meer trafiek genereren tussen de verschillende afdelingen en verdiepingen van het warenhuis. “Wij kozen voor een samenwerking met het Franse cosmeticamerk Sisley, net als Natan een kleinschalig, onafhankelijk label”, zegt Vermeulen nog. ‘We maakten een stof met een dessin op basis van enkele kleuren uit hun nieuwste lipstickpalet.”