Het Kortrijkse videogamebedrijf Play It is het geesteskind van Mike Ptacek en Brecht Kets. Het bedrijf, tevens een spin-off van Howest, biedt een open leerplatform dat gebruik maakt van games om zowel werknemers als werkgevers op te leiden. Of het nu gaat om het trainen van procedures, onboarding of het stroomlijnen van interne communicatie of bedrijfswaarden, Play It biedt een catalogus van ervaringen en op maat gemaakte ervaringen op één platform.
Al meer dan 100.000 gebruikers
Het unieke aan ons concept is dat organisaties al hun medewerkers tegelijk kunnen opleiden. “Ze krijgen een aanbod vanuit hun werkgever en kunnen vervolgens zelf bepalen wanneer en op welk toestel ze de gamebased opleiding volgen”, aldus Mike Ptacek. “Een training duurt gemiddeld vijf minuten en dat maakt deze vorm van microlearning natuurlijk behapbaar. Volgens een onderzoek van de UGent leidt ons platform personeel tot 4 keer sneller op en stijgt de kennisoverdracht met 30%.”
Play It telt intussen meer dan 100.000 gebruikers en de teller van het aantal opleidingen die gevolgd werden staat op meer dan een half miljoen. Ook wie het voorbije anderhalf jaar meer wilde te weten komen over de coronamaatregelen kon terecht op het platform. “Er waren teveel artikels en brochures in omloop die niet gelezen werden of foute informatie bevatten”, hete het bij de zaakvoerders van Play it. “Daar wilden we iets aan doen en dus ontwikkelden we een game waarmee we de mensen wijzer wilden maken. We hebben deze versie trouwens volledig gratis ter beschikking gesteld.”
Uitbreiding naar virtual reality
De corona-game toont meteen hoe adaptief en laagdrempelig Play It wel is. Steeds meer bedrijven willen het uitproberen. Klanten kunnen kiezen tussen een standaardcatalogus of een volledig op maat gemaakte opleiding. Bovendien worden ook opleidingen aangeboden in virtual reality, omdat steeds meer bedrijven van deze technologie gebruik maken om hun personeel op te leiden. “Op die manier kunnen we werknemers een nog realistischer beeld geven van hun werkomgeving”, aldus de zaakvoerders.
Deze toepassing werd voor het eerst uitgetest gedurende de jaarlijkse Safety Day van de polyurethaanproducent Recticel. “Veiligheid is voor ons een absolute prioriteit en dankzij Play It slagen we erin om bij jong en oud een grotere bewustwording rond veiligheid te creëren”, stelt Dave Declercq, preventieadviseur bij Recticel. “Met de uitbreiding naar virtual reality worden de oefeningen bovendien nog intenser beleefd. Dit kan een enorme meerwaarde voor ons bedrijf betekenen.”
Groei internationaal verzilveren
Play It wil nu verder aan zijn succesverhaal een vervolg breien en daarvoor zijn mensen nodig. “Ons team is tijdens de coronacrisis uitgebreid naar 13 medewerkers, een verdubbeling in vergelijking met de periode ervoor”, besluiten oprichters Mike Ptacek en Brecht Kets ambitieus. “Maar dat volstaat niet om onze groei te volgen. We zijn nog op zoek naar 4 nieuwe krachten, liefst met een internationaal profiel, want er is ook veel interesse uit het buitenland. Dat zal ons de mogelijkheid bieden om verder op te schalen en een wereldwijde referentie in gamebased learning te worden.”