In zijn boek gaat hij dieper maar begrijpelijk in op elke stap. Het lanceringsplan bijvoorbeeld bevat een lijst van 70 voorwaarden waaraan moet voldaan worden alvorens het nieuwe product 100% klaar is om in de markt gezet te worden. Theoretische zakenmodellen en methodes worden alleen aangehaald waar nuttig en vaak voorzien van een kritische bedenking, gebaseerd op real-life ervaring. Ook overkoepelende strategie en portfolio management worden benaderd: het juiste product op de markt brengen zal bijzonder kritisch worden in de economische relance die ons te wachten staat en ongetwijfeld een veel intensere concurrentiedruk met zich meebrengen.
Het boek is zowel een leidraad voor junior productmanagers als een gids voor start-ups en groeibedrijven die op een meer structurele wijze hun productontwikkeling en portfolio willen beheren zonder te vervallen in administratieve overload en verstikkende procedures. Hoewel de inhoud van oorsprong gebaseerd is op technologiebedrijven, zijn veel concepten breed toepasbaar. Dit Engelstalig werk streeft ernaar om een inspiratiebron te zijn voor iedereen die betrokken is bij de introductie van nieuwe producten.
Schat aan ervaring
Eddy Vermeulen is opgegroeid met elektronica en ICT-hardware. Hij heeft meer dan 15 jaar product management ervaring in West-Vlaamse vestigingen van hightech bedrijven met internationaal bereik en faam: Barco, Traficon / FLIR ITS en EnergyICT/Honeywell.
Naast het technische aspect verdiepte Eddy zich ook in alle andere bedrijfsactiviteiten die van belang zijn voor een productmanager: projectmanagement, financiële kennis, interculturele samenwerking, elementaire verkooptechnieken, marketing en ICT. Vermeulen richtte in 2019 NeoBasics op en biedt van daaruit product-management consultancy, coaching en training aan.