Vandendriessche Conny 22

Conny Vandendriessche stelt haar credo’s over ondernemen te boek in ‘Dream Dare Do’

ROESELARE - Op 8 maart 2022, Internationale Vrouwendag, komt het nieuwe boek van Conny Vandendriessche uit. Daarin praat de pleitbezorger van vrouwelijk ondernemerschap en leiderschap met dertien dromers, durvers en doeners wereldwijd: hoe zien zij hun toekomst na de pandemie? Het resultaat is een virtuele wereldreis - soms verrassend, soms herkenbaar - die de pandemie ver overstijgt.

 

Conny Vandendriessche is een serial entrepreneur, een boegbeeld van en een rolmodel voor vrouwelijk ondernemerschap, bestuurder van vennootschappen, investeerder en nu dus ook auteur. Ze stond in 1995 mee aan de wieg van Accent Jobs, dat intussen uitgroeide tot een van de grotere HR dienstverleners in Europa, House of HR. Ze startte in 2014 Stella P. om raden van bestuur en advies diverser te maken. In 2019 richtte ze We are Jane op, een investeringsfonds voor en door vrouwen

“Het idee voor dit boek kreeg ik tijdens de eerste lockdown”, herinnert Conny zich. “Net zoals iedereen zat ik thuis, gekluisterd aan de onophoudelijke stroom van videocalls. Die waren ook absoluut nodig, want het waren hectische tijden voor al mijn medewerkers. Maar ik miste verbondenheid en ik vroeg mij af: hoe beleven vrouwelijke ondernemers, investeerders en leiders wereldwijd deze pandemie? Hoe zagen zij hun toekomst? Wat konden ze mij meegeven dat ik kan doorgeven aan ondernemers hier?”

“Droom groot genoeg, durf te springen en doe het vandaag nog”

Het overkoepelende thema werd ‘Dream Dare Do’, Conny’s mantra waarmee ze al meer dan 20 jaar ondernemers in binnen- en buitenland aanzet om hun ondernemersdroom waar te maken. “Ik zie en hoor te vaak allerhande excuses om de droom uit te stellen – vooral van vrouwelijke ondernemers: die ene opleiding die ze nog moeten volgen, die ene persoon die zijn/haar twijfels uitte, enzovoort”, aldus Conny. “Stop daarmee! Droom groot genoeg, durf te springen en doe het vandaag nog: het is meteen ook de missie van mijn boek.”

#theconnychallenge

‘Dream Dare Do’ is ook illustratief voor de manier waarop Conny dit boek aanpakte. Op 8 maart vorig jaar, Internationale Vrouwendag, maakte ze via sociale media #theconnychallenge bekend: over exact één jaar zou ze een boek publiceren gebaseerd op gesprekken met opmerkelijke, veerkrachtige vrouwen wereldwijd. “Als je denkt dat een mailtje of telefoontje volstond om een gesprek vast te leggen met Conny from Belgium? Think again”, grinnikt ze. “Samen met een kernteam van drie en een aantal goed geconnecteerde internationale contacten in mijn netwerk is het mij toch gelukt. Het heeft wel negen maanden researchen, lobbyen, mailen en bellen gevergd.”

Virtuele wereldreis

Haar deadline zal Conny halen: op 8 maart 2022 ligt ‘Dream Dare Do’ in de boekhandel. Het resultaat is een virtuele wereldreis doorheen vier van de vijf continenten: van de V.S. tot Zuid-Korea, van Denemarken tot Zuid-Afrika. Een mooie mix ook van onderneemsters in diverse stadia van hun bedrijf.  “Ik heb gepraat met een Zuid-Afrikaanse dame die een holding van 250 bedrijven leidt, met een Belgische investeerster in Silicon Valley, met een starter die kust- en binnenwateren wil schoonmaken, enzovoort”, vertelt Conny. “We verschillen in leeftijd, herkomst en wat we doen. Desondanks hebben we verrassend veel gemeen. We herkennen elkaars dromen. We delen het lef om te durven en te doen. Ondanks de drempels – groot of klein – die onze omgeving of wijzelf ons oplegden.”

Thema’s en openhartige reflecties

Tijdens de gesprekken komen thema’s aan bod die Conny nauw aan het hart liggen: vrouwelijk ondernemerschap, de moeizame zoektocht naar centen om te groeien, het belang van diversiteit op de werkvloer en in boards, enzovoort.

Tegelijk reflecteert ze openhartig over haar jeugd, haar evolutie aan het hoofd van het snelgroeiende Accent Jobs (later House of HR) en haar twijfels als moeder. “Als ondernemer beleef je nu eenmaal ups en downs”, zegt ze. “Blijf zoeken, blijf proberen, blijf dansen, blijf leren van elkaar. De wils- en veerkracht, waarvan elk verhaal in dit boek getuigt, die geef ik met dit boek verder door. Zodat dromers eindelijk durvers en doeners worden.”

Nog dit: de opbrengsten van dit boek gaan integraal naar Women in Tech, een mondiaal non-profitinitiatief om tegen 2030 vijf miljoen meisjes en vrouwen wereldwijd digitaal vaardiger te maken. (https://women-in-tech.org/)